Beschrijving
Met een contentkalender wordt nieuwe content ingepland voor de diverse kanalen die een aanbieder gebruikt. Door de publicatie van content op elkaar af te stemmen kunnen de individuele publicaties elkaar versterken om zo een optimale online strategie te realiseren. Wat is een contentkalender en hoe vul je deze in?
Definitie contentkalender
Content staat voor alle informatie die zichtbaar is via de verschillende kanalen die een aanbieder gebruikt. Denk aan teksten op de website, promoties via Facebook of instructie video’s op YouTube. Omdat veel organisaties gebruik maken van meerdere kanalen om content naar de doelgroep te brengen, is het van belang om deze informatie op de meest voordelige wijze in te plannen.
Wat zijn de voordelen van een contentkalender?
- Je ziet direct welke nieuwe content er gedeeld zal worden.
- Je kunt vooruit plannen zodat er geen “gaten” in de publicatie van content voorkomen.
- Verschillende kanalen zoals de website, social media diensten en videoplatformen worden op elkaar afgestemd.
- De doelgroep wordt niet overladen met nieuwe informatie, en hoeft ook niet lang te wachten op nieuwe content.
- Je kunt het hoogste rendement halen uit de content die wordt aangeboden.
- Verschillende afdelingen kunnen beter samenwerken omdat ze van elkaar de planning kunnen zien.
Kanalen beheren
Een winkel met tien ingangen is lastiger om te beheren dan een winkel met slechts één ingang. Op internet wordt informatie vaak via verschillende kanalen aangeboden. Soms is dat dezelfde informatie, soms is het aanvullende informatie en vaak betreft het unieke content die specifiek gericht is op de gebruikers van een specifiek kanaal. Met een contentkalender kun je al deze informatie inplannen en op elkaar afstemmen. Een bijkomend voordeel hiervan is dat het aanwezig zijn op meerdere kanalen positief werkt voor zoekmachine optimalisatie.
Content planning betekent niet dat er geen wijzigingen meer mogelijk zijn. Je kunt tot op het moment van publicatie inspelen op nieuwe ontwikkelingen binnen de organisatie en externe factoren. De contentkalender geeft je een duidelijk overzicht van de marketingstrategie, en biedt je de mogelijkheid deze strategie te optimaliseren.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte