Met een contentkalender wordt nieuwe content ingepland voor de diverse kanalen die een aanbieder gebruikt. Door de publicatie van content op elkaar af te stemmen kunnen de individuele publicaties elkaar versterken om zo een optimale online strategie te realiseren. Wat is een contentkalender en hoe vul je deze in?
Content staat voor alle informatie die zichtbaar is via de verschillende kanalen die een aanbieder gebruikt. Denk aan teksten op de website, promoties via Facebook of instructie video’s op YouTube. Omdat veel organisaties gebruik maken van meerdere kanalen om content naar de doelgroep te brengen, is het van belang om deze informatie op de meest voordelige wijze in te plannen.
Een winkel met tien ingangen is lastiger om te beheren dan een winkel met slechts één ingang. Op internet wordt informatie vaak via verschillende kanalen aangeboden. Soms is dat dezelfde informatie, soms is het aanvullende informatie en vaak betreft het unieke content die specifiek gericht is op de gebruikers van een specifiek kanaal. Met een contentkalender kun je al deze informatie inplannen en op elkaar afstemmen. Een bijkomend voordeel hiervan is dat het aanwezig zijn op meerdere kanalen positief werkt voor zoekmachine optimalisatie.
Content planning betekent niet dat er geen wijzigingen meer mogelijk zijn. Je kunt tot op het moment van publicatie inspelen op nieuwe ontwikkelingen binnen de organisatie en externe factoren. De contentkalender geeft je een duidelijk overzicht van de marketingstrategie, en biedt je de mogelijkheid deze strategie te optimaliseren.