Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

 

Een Joint promotion is een samenwerkingsverband van meerdere merken tijdens een gezamenlijke actie van tijdelijke aard. Dit kunnen twee of meer partijen zijn, waarbij de ene partij doorgaans zorgt voor de communicatie, terwijl de ander het feitelijke voordeel biedt. Beide merken kun profiteren van de extra aandacht of omzet die met het uitvoeren van deze actie gerealiseerd kan worden. Dat is de betekenis van Joint promotion en hoe werkt dit in de praktijk?

Wat is Joint promotion?

Er worden vijf vormen van Joint promotion onderscheiden:

  1. Intracompany: Een promotie van twee of meer merken die eigendom zijn van dezelfde onderneming. Door meerdere merken met elkaar in verband te brengen kunnen klanten van één merk kennismaken met andere merken.
  2. Intercompany: Bij dit type promotie werken twee of meer bedrijven samen die andere producten of diensten aanbieden, en daarmee niet elkaars concurrenten zijn. Ze kunnen wel profiteren van de extra aandacht, en overlappende doelgroep.
  3. Sector: Directe concurrenten voeren een gezamenlijke promotie om aandacht te besteden aan de producten die ze verkopen, of de diensten die ze bieden. Deze acties worden doorgaans georganiseerd door overkoepelende organisaties of belangengroepen.
  4. Verticaal: Hier zijn meer als twee merken bij betrokkenen met een verbindend merk als middelpunt. De merken aan weerszijden hebben geen direct verband met elkaar, de tussenpartij creëert de gezamenlijke band en er is sprake van voordeel voor alle samenwerkende partijen.
  5. Charitatief: Hierbij is altijd één non-profit organisatie betrokken. Zo kan een merk zich als betrokken partij presenteren en meeliften op de goodwill die een goed doel bezit, terwijl de non-profit organisatie geld kan inzamelen dankzij de marketing en promotie door het merk, of de merken.

Het is mogelijk dat meerdere vormen in combinatie met elkaar worden toegepast.

In alle gevallen is er een wederzijds voordeel aan te duiden. De redenen achter een Joint promotion lopen uiteen, iedere partij zal voordeel kunnen behalen uit de samenwerking. Denk aan spaarpunten verzamelen bij een supermarkt voor korting op entreekaarten bij een pretpark.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z