Volledige begrippenlijst

Blikvanger

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Een blikvanger is een object of element dat opvalt. In het Engels wordt dit een ‘eyecatcher’ genoemd. Deze blikvangers kunnen gebruikt worden als decoratief element binnen een interieur, als aankondiging van een reclameblok op de televisie of een opvallende impressie voor marketing en promotie doeleinden. Wat is een blikvanger en hoe laat je iets in het oog springen?

Wat is een blikvanger?

Me ‘blik’ wordt een blik met de ogen bedoeld, het gaat dus niet om een net waar je blikjes in kunt werpen. Deze woordspeling wordt overigens wel gebruikt bij stoplichten na het verlaten van een auto- of snelweg. De blikvanger in de betekenis waar we hier over spreken is gericht op marketing en promotie. Op basis van diverse visuele elementen kan de aandacht van de kijker worden getrokken, denk bijvoorbeeld aan:

  • Het gebruik van contrasterende kleuren. Zo springt een rood logo op een voor de rest geel oppervlak direct in het oog.
  • Ook contrasterende vormen kunnen als blikvanger worden ingezet. Zo valt één cirkel tussen een groot aantal vierkanten direct op, in combinatie met een contrasterende kleur nog meer.
  • Het inzetten van modellen die aantrekkelijk of opvallend zijn door afwijkende kenmerken. Dit kan een conventioneel aantrekkelijk model zijn, maar ook juist een persoon met ongewone uiterlijke kenmerken.
  • Bekende personen die direct de interesse opwekken bij een doelgroep, die deze celebrities herkennen op basis van het uiterlijk. Denk aan een parfum reclame met een foto van Johnny Depp of Rihanna.
  • Een innovatief product met een afwijkend uiterlijk. Dit kan een Tesla auto zijn met rechte in plaats van ronde lijnen.
  • Een conventioneel object op een onconventionele plaats. Een koe in de wei valt niet direct op, een koe op een duikplank in het zwembad wel.

Ook bekende logo’s op zichzelf kunnen al blikvangers zijn. Denk aan Apple, Rolex of Nike, die bij een specifieke doelgroep direct de aandacht trekken. Mensen zijn geconditioneerd om afwijkingen in patronen te herkennen. Door hier op in te spelen kan deze eigenschap gebruikt worden voor marketing en promotie.