Een blikvanger is een object of element dat opvalt. In het Engels wordt dit een ‘eyecatcher’ genoemd. Deze blikvangers kunnen gebruikt worden als decoratief element binnen een interieur, als aankondiging van een reclameblok op de televisie of een opvallende impressie voor marketing en promotie doeleinden. Wat is een blikvanger en hoe laat je iets in het oog springen?
Me ‘blik’ wordt een blik met de ogen bedoeld, het gaat dus niet om een net waar je blikjes in kunt werpen. Deze woordspeling wordt overigens wel gebruikt bij stoplichten na het verlaten van een auto- of snelweg. De blikvanger in de betekenis waar we hier over spreken is gericht op marketing en promotie. Op basis van diverse visuele elementen kan de aandacht van de kijker worden getrokken, denk bijvoorbeeld aan:
Ook bekende logo’s op zichzelf kunnen al blikvangers zijn. Denk aan Apple, Rolex of Nike, die bij een specifieke doelgroep direct de aandacht trekken. Mensen zijn geconditioneerd om afwijkingen in patronen te herkennen. Door hier op in te spelen kan deze eigenschap gebruikt worden voor marketing en promotie.