Mobiele marketing staat voor adverteren en andere promotionele activiteiten die gericht zijn op mobiele apparaten zoals smartphones. Naast het beeldformaat zijn er specifieke beperkingen en mogelijkheden die het tot een uniek platform maken in advertising. Wat is Mobiele marketing en hoe verschilt het tot andere online vormen van promotie?
Een smartphone is in principe meer een draagbare computer dan een mobiele telefoon. Het app ecosysteem, de browser functionaliteit en de internet connectiviteit maakt toepassingen mogelijk die sterk overeenkomen met laptops en desktop computers. De grootste verschillen zijn de mobiliteit van smartphones, en het relatief kleine scherm ten opzichte van vaste computersystemen. Mobiele marketing richt zich specifiek op dit soort apparaten, waar naast smartphones doorgaans ook tablets toebehoren. Wat zijn onderscheidende kenmerken van Mobiele marketing?
De betekenis van Mobiele marketing is niets anders dan marketing voor draagbare toestellen. Zo zijn er specifieke banner formaten en layout richtlijnen die van belang zijn voor mobiele beeldschermen. Ook kan de wijze waarop personen naar informatie zoeken, en de positie waar de consument zich bevindt in de funnel afwijken. Mobiele consumenten zijn doorgaans verder in het proces en zullen eerder een beslissing maken om tot aankoop over te gaan. Dit is overigens wel afhankelijk van de drempel die bestaat om een aankoop te voltooien.
Bij mobiel gebruik wordt doorgaans minder aandacht besteed aan privacy. Gebruikers geven veel informatie weg omtrent hun locatie, voorkeuren en aankoopgedrag. Dit kan een voordeel zijn voor de adverteerder, die zeer doelgericht potentiële klanten kan benaderen. Voor de gebruiker zijn er wel risico’s aan verbonden, er wordt niet altijd voldoende rekening gehouden met de consequenties.