Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

“Referral” betekent letterlijk doorverwijzing. Bij marketing kan dit op basis van aanprijzingen door vrienden, familie en bekenden plaatsvinden, of via websites op basis van marketing acitiviteiten door een aanbieder. Referrals kunnen organisch ontstaan maar ook opgewekt worden. In Nederland wordt deze methode doorgaans “mond-op-mond reclame” genoemd. Wat is referral en hoe wordt deze methode toegepast in internet marketing?

Definitie referral

Wanneer je op zoek bent naar een schilder om de woning te schilderen, en jouw buurman verwijst naar een persoon die ook zijn woning heeft geschilderd, kun je spreken van een referral. Wanneer mensen je doorverwijzen is dit meestal een gevolg van goede ervaringen met een aanbieder in het verleden. Bij online referral marketing fungeren websites en mensen online als de partij die doorverwijst. Dit kan eveneens op basis van goede ervaringen zijn, maar er kan ook een financieel voordeel aan ten grondslag liggen.

Social media marketing

Diensten als Facebook, Pinterest en Twitter worden veel toegepast voor referral marketing. Dit soort platformen bestaan uit gemeenschappen van gebruikers die overeenkomstige interesses hebben. Wanneer iemand die je kent aangeeft dat een restaurant in de buurt erg goed is, zullen contacten hier doorgaans meer waarde aan hechten dan een online advertentie van hetzelfde restaurant in de lokale krant. Een referral kan dus gratis marketing zijn voor een ondernemer, mits de ervaring van de klanten goed is.

Risico bij een referral strategie

Affiliate marketing kan een vorm van referral marketing zijn, afhankelijk van de wijze waarop de doorverwijzing wordt gemaakt. Wanneer de referent alleen voor het geld een doorverwijzing publiceert zonder affiniteit met het product of de dienst wordt de betrouwbaarheid van de referral lager. Daarnaast heeft de aanbieder minder invloed op de wijze waarop de marketing boodschap wordt overgebracht. Wanneer mensen bijvoorbeeld een merk lijm aanprijzen omdat je van die lijm snuiven high wordt, is dat wellicht niet de aanprijzing waar de fabrikant op zit te wachten.

Bij referral marketing wordt de methode van mond-tot-mond reclame toegepast om producten, diensten en andere zaken onder de aandacht te brengen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z