In een ander artikel bespreken we de andere – niet minder belangrijke – zijde van deze onderzoeks medaille: kwalitatief onderzoek. Op deze pagina ontdek je alles over de betekenis van kwantitatief onderzoek voor CRO en methoden die je kunt gebruiken om kwantitatieve data te verzamelen. Met voorbeelden van kwantitatieve onderzoeksmethoden wordt het allemaal een stuk tastbaarder en kun je het zelf toepassen.
In dit artikel gaan we in op:
Kwantitatief onderzoek draait om aantallen: het gaat erom zoveel mogelijk datapunten te verzamelen om antwoord op een bepaalde vraag te krijgen. Het gaat om data die eenvoudig te vergelijken is, zoals cijfermatige data of vragen met beperkte antwoorden.
Het grote voordeel van kwantitatief onderzoek is dat je het als online ondernemer meestal als vanzelf toepast. Iedereen met een website, online marketingcampagnes en digitale kanalen zoals social media, verzamelt als vanzelf kwantitatieve data. Je hoeft het dan dus alleen nog maar te benutten.
Het wordt nog wat duidelijker wat kwantitatief onderzoek is in een vergelijking met de andere zijde van de medaille:
Misschien wel het bekendste voorbeeld van kwantitatief onderzoek is wanneer heel Nederland naar de stembus trekt om te stemmen voor de Tweede Kamer, gemeenteraad of andere verkiezingen. Er wordt dan een gigantische hoeveelheid (kwantitatieve) data verzameld die (relatief) eenvoudig te vergelijken is, waar een weerspiegeling van de wens van het volk uit voortkomt.
Een kwalitatief onderzoek daarentegen zou naar diepere meningen van mensen vragen, bijvoorbeeld over hun standpunt op bepaalde belangrijke thema’s of hoe ze naar de politiek in het algemeen kijken. Handig als je dieper inzicht wilt krijgen in de meningen en verhoudingen, maar niet praktisch wanneer je een regering wilt samenstellen waarbij iedereen gehoord moet worden.
Je kunt kwantitatief onderzoek voor je website of online kanalen vergelijken met het verkiezingsvoorbeeld hierboven. Stel dat je wilt weten of een formulier met of zonder ruimte voor extra opmerkingen beter converteert. Je kunt hiervoor verschillende mensen uit je doelgroep interviewen, maar bij een grote webshop met duizenden bezoekers per dag is het bij dit soort eenvoudige vergelijkingen meestal een beter idee om een A/B test op te zetten en te vergelijken.
Met kwantitatieve data kun je op grote schaal vergelijken wat beter werkt, of waarmee je jouw doelgroep het beste aanspreekt. Alsof je jouw doelgroep laat “stemmen” op verschillende opties dus.
Er zijn verschillende voordelen van kwantitatief onderzoek die het bijzonder geschikt maken voor conversie optimalisatie:
We sluiten dit artikel af met een aantal voorbeelden hoe kwantitatief onderzoek in de praktijk wordt ingezet binnen online marketing en e-commerce.
De meest gebruikte manier om kwantitatieve data te verzamelen, is door middel van Google Analytics. Wanneer je deze tool nog niet hebt gekoppeld aan jouw website, zou dat je eerste stap moeten zijn na het lezen van dit artikel. Deze gratis tool verzamelt namelijk doorlopend en automatisch een schat aan waardevolle informatie over hoe je doelgroep jouw website gebruikt, van bezochte pagina’s tot de gemiddelde tijd die er werd doorgebracht en van pagina’s met het hoogste uitstappercentage tot de best converterende doelen: de datasets van Google Analytics zijn kwantitatief onderzoek bij uitstek.
Met heatmaps kun je een verzameling kwantitatieve data op een mooie en overzichtelijke manier visualiseren. Je ziet welke delen van een pagina het meeste aandacht trokken, waar het meest wordt geklikt en hoe ver er gescrold wordt. Hoe meer input, hoe betrouwbaarder de heatmap, hét kenmerk van kwantitatief onderzoek.
Ook een eenvoudige poll of korte enquête met meerkeuze antwoorden kan een krachtige manier zijn om met kwantitatief onderzoek meer inzicht in je doelgroep te krijgen. Bekende voorbeelden zijn de pop ups die vragen hoe blij je met je bezoek aan de website was, waarbij je de keuze krijgt uit vijf smileys. Simpele vraag, eenvoudig te duiden resultaten, maar waardevol inzicht in hoe je doelgroep jouw website ervaart.
Of een enquête kwalitatief of kwantitatief is, hangt af van de gestelde vragen. Meestal gaat het om kwalitatief onderzoek, omdat een enquête meestal naar meningen en duidingen vraagt. Wanneer open vragen worden vermeden en het een beperkt aantal meerkeuzevragen betreft, is een enquête echter kwantitatief.
Kenmerken van kwantitatief zijn onder meer dat de verzamelde data uniform is en eenvoudig te vergelijken en analyseren. De nadruk ligt op de aantallen data, niet om de diepgang daarvan. Open vragen en informatie worden vermeden en het gaat vaak om cijfers en korte antwoorden.
Een kwantitatief onderzoek maak je met behulp van tools als Google Analytics, of een platform zoals Hotjar. Met die laatste kun je verzamelde kwantitatieve data eenvoudiger analyseren door het te laten uitdrukken in een heatmap.