Volledige begrippenlijst

Winkelmandje

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Winkelmandje staat op het internet doorgaans voor het volledige kassasysteem in webshops. Klanten voegen producten toe aan het mandje, daarna kunnen zij de transactie afhandelen door bijvoorbeeld de verzendinformatie in te vullen om vervolgens de betaling te verrichten. Wat is winkelmandje en hoe zit dit technisch in elkaar?

Wat is winkelmandje?

Een winkelmandje is letterlijk een mandje dat je in de winkel gebruikt om producten in te leggen die je later bij de kassa zult afrekenen. In het Engels wordt dit shopping basket of shopping cart (winkelwagentje) genoemd. In webshops wordt dezelfde terminologie gebruikt wat herkenbaar is voor de klant. Zelfs de icoontjes lijken vaak op een mandje of karretje.

Hoe werkt online winkelen?

Wanneer een aanbieder slechts één product of dienst aanbiedt is een winkelmandje in principe niet nodig. Meer stappen in het proces betekent een grotere kans dat bezoekers alsnog afhaken in de ‘sales funnel’. Met meerdere producten worden er artikelen uit een database gehaald. De beheerder van de website hoeft na het inrichten geen handelingen te verrichten, alles verloopt via software. De klant kiest producten en aantallen, alles wat aan het winkelmandje wordt toegevoegd wordt bewaard tot het bestelproces is afgerond. Door gebruik te maken van cookies kan de inhoud ook over meerdere sessies bewaard worden.

Externe winkel software

Er zijn een aantal bedrijven die webwinkel software aanbieden voor webshops. Soms als plug-in, maar ook als volledige website waarbij de huisstijl aangepast kan worden. De software kan op een eigen server worden beheerd, of via de aanbieder van deze software. Het is van belang dat het bestelproces via een beveiligde verbinding plaatsvindt, dit geldt met name voor de betaling. Om de conversie te verhogen is het mogelijk om de informatie van een ‘achtergelaten’ winkelmandje ofwel ‘abandoned cart’ te bewaren om zo doelgericht de potentiële klant via andere kanalen opnieuw te benaderen.

Het fysieke ‘winkelen’ wordt uiteindelijk uitgevoerd door orderpickers in een magazijn, of bij kleinere webshops door de eigenaar zelf.