Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

UTM-tags worden gebruikt als toevoeging aan een standaard URL om de herkomst te bepalen. Zo kan er per kanaal bepaald worden waar de bezoekers vandaan komen. Deze tag wordt middels een specifieke notatie achter de standaard URL geplaatst, en kan door Google Analytics direct worden uitgelezen. Wat zijn UTM-tags en hoe worden deze gebruikt in online marketing campagnes?

Definitie UTM-tags

Bij het inrichten van een online marketing campagne zullen er doorgaans meerdere kanalen ingezet worden. Denk aan een mailing, via Facebook, Twitter of vanuit een andere website. Hoewel de herkomst vanaf een externe website eenvoudig te herleiden valt, is het niet altijd duidelijk vanuit welk marketingkanaal de bezoeker de pagina bezoekt. UTM-tags zijn toevoegingen aan een een standaard webadres die de bron aangeven. Deze URL’s werken als een virtuele redirect en verwijzen naar een standaard pagina op basis van een unieke code.

Hoe maak je een UTM-tag?

UTM-tags zijn eenvoudig te genereren via de Google URL Builder. Als eerste moet het webadres waar de URL naar moet verwijzen worden ingegeven inclusief de bron. Dit kan bijvoorbeeld Google advertentie zijn maar ook een nieuwsbrief. Vervolgens zijn er nog een aantal optionele parameters waaronder het medium (bijvoorbeeld banner of e-mail), de naam van de campagne en de inhoud van de campagne. Vervolgens wordt er een unieke UTM-tag gegenereerd die naar een standaard pagina verwijst. Google Analytics leest deze informatie uit bij ieder bezoek aan de pagina.

Effectiviteit van een marketing campagne

Wanneer een adverteerder via verschillende kanalen een advertentiecampagne inricht, kan het lastig zijn de reikwijdte en het succes van ieder kanaal nauwkeurig te bepalen. Door gebruik te maken van UTM-tags wordt de herkomst direct zichtbaar tijdens de analyse. De bezoeker zal deze URL met UTM-tag doorgaans niet zien omdat deze op een tekstlink zal worden geplaatst. De URL kan namelijk behoorlijk lang worden met % en = tekens tussen iedere parameter.

Met UTM-tags kan een marketing campagne nauwkeurig worden geanalyseerd, zodat de effectiviteit per kanaal kan worden gemeten.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z