Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Viral marketing is een manier van promotie waarbij een boodschap wordt overgedragen van persoon naar persoon, net als een virus dus. Een voorwaarde voor het ‘virale’ deel van dit soort marketing is de wijze waarop een commerciële uiting wordt overgedragen. Hoewel de bron betaald kan zijn, kun je pas van viral marketing spreken wanneer de gemeenschap de uiting zelf verder zal verspreiden. Wat is viral marketing en is er een geheim om een marketing campagne ‘viraal’ te maken?

Definitie viral marketing?

Veel advertentiecampagnes bereiken alleen de mensen die de advertentie onder ogen krijgen. Het komt niet vaak voor dat miljoenen mensen een commercial van een nieuw soort afwasmiddel met elkaar delen op social media. Ook wanneer een adverteerder besluit een massale advertentiecampagne uit te zetten die de hele wereld bereikt kun je niet spreken van viral marketing. Er moet een bron zijn, daarna moet deze bron door externe personen of kanalen verder verspreid worden zonder commercieel doel.

Waarom verspreidt een boodschap zich verder?

Helaas heeft niemand de sleutel voor viral marketing in handen. Soms gaat iets onverwacht ‘viral’, vaak worden campagnes opgezet waarbij de vonk gewoon niet overslaat. Er zijn wel terugkerende factoren die meespelen:

  • De boodschap moet aantrekkelijk zijn voor een grote doelgroep: Hoewel doelgroep segmentatie zeker mogelijk is, werkt viral marketing doorgaans niet voor niche producten en diensten.
  • Humor scoort goed: Hoewel alle emoties goed scoren bij viral marketing is vooral humor populair. Zeker wanneer het visuele humor betreft zodat er geen taalbarrière aanwezig is.
  • De bron mag niet te cynisch van aard zijn: Wanneer een bedrijf of organisatie probeert een virale campagne op te zetten prikt het publiek daar vaak doorheen.
  • Combinatie van boodschap en originaliteit: Door een boodschap op een originele wijze te uiten kan dit de juiste snaar raken bij het publiek.

3 Voorbeelden van viraal succes:

  1. De Old Spice rebranding met “The Man You Could Smell Like”.
  2. Gangnam Style, een muzikale oorwurm met een eenvoudige maar herkenbare dansroutine.
  3. De ‘Ice Bucket Challenge’ om de ziekte ALS meer bekendheid te geven.

Wanneer het lukt kan viral marketing een ware goudmijn zijn, maar er is nooit een garantie voor succes.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z