Viral marketing is een manier van promotie waarbij een boodschap wordt overgedragen van persoon naar persoon, net als een virus dus. Een voorwaarde voor het ‘virale’ deel van dit soort marketing is de wijze waarop een commerciële uiting wordt overgedragen. Hoewel de bron betaald kan zijn, kun je pas van viral marketing spreken wanneer de gemeenschap de uiting zelf verder zal verspreiden. Wat is viral marketing en is er een geheim om een marketing campagne ‘viraal’ te maken?
Veel advertentiecampagnes bereiken alleen de mensen die de advertentie onder ogen krijgen. Het komt niet vaak voor dat miljoenen mensen een commercial van een nieuw soort afwasmiddel met elkaar delen op social media. Ook wanneer een adverteerder besluit een massale advertentiecampagne uit te zetten die de hele wereld bereikt kun je niet spreken van viral marketing. Er moet een bron zijn, daarna moet deze bron door externe personen of kanalen verder verspreid worden zonder commercieel doel.
Helaas heeft niemand de sleutel voor viral marketing in handen. Soms gaat iets onverwacht ‘viral’, vaak worden campagnes opgezet waarbij de vonk gewoon niet overslaat. Er zijn wel terugkerende factoren die meespelen:
Wanneer het lukt kan viral marketing een ware goudmijn zijn, maar er is nooit een garantie voor succes.