Wanneer je gebruikt maakt van duplicaat pagina’s, kopieën van dezelfde pagina dus, kun je met de canonical URL tag aangeven wat het origineel is. Daarmee kun je voorkomen dan meerdere pagina’s met dezelfde informatie de ranking van elkaar negatief beïnvloeden. Hoewel deze tag vaak wordt toegepast bij pagina’s op hetzelfde domein, kunnen deze tags ook over meerdere domeinen verspreid worden. Wat is canonical URL en hoe moet je deze gebruiken in de praktijk?
Het is mogelijk dat je kopieën van een pagina op meerdere adressen publiceert. Om meer ingangen te bieden aan bezoekers bijvoorbeeld, of om dezelfde informatie met een ander logo online te plaatsen. Wanneer je niet duidelijk aangeeft dat deze pagina’s in feite hetzelfde zijn raken de zoekmachines in de war. Ze gaan iedere URL als een aparte pagina indexeren wat effect kan hebben op de ranking in de zoekresultaten. Alle kopieën zijn immers “gelijkwaardig” voor Google, maar wellicht niet voor de webmaster. Door met een canonical URL aan te geven op welke URL zich het origineel bevindt, zal deze pagina ook de hoogste ranking toebedeeld krijgen. Dit is een technisch onderdeel van zoekmachine optimalisatie, maar ook zeker niet onbelangrijk.
In de HTML code van de kopie plaats je een canonical URL tag met het webadres van de originele pagina. De webcrawlers houden hier rekening mee en geven meer waarde aan de bron. Je kunt meerdere pagina’s naar dezelfde URL laten verwijzen, maar verwijs niet naar elkaar. Dus pagina’s B en C kunnen beide naar pagina A verwijzen, maar laat B niet naar A verwijzen terwijl A naar B verwijst. Er kan maar één canonical URL bestaan.
Wanneer je een netwerk beheert waarbij informatie wordt uitgewisseld kun je ook gebruik maken van de canonical URL. Dit kan over meerdere domeinen plaatsvinden. Bijvoorbeeld bij verschillende nieuwssites die dezelfde artikelen recyclen in hun eigen layout. De pagina’s zijn niet identiek, maar de inhoud is wel hetzelfde. Ook dan is het mogelijk een canonical URL tag te gebruiken.