Met de laadtijd website wordt de tijd bedoeld die het kost om een website of een webpagina in te laden. In de regel is een pagina die sneller laadt beter dan een webpagina die langzaam laadt. Dit is beter voor de ranking in Google en zorgt voor een hogere conversie. Er zijn verschillende manieren om de snelheid van een webpagina te meten, en ook methoden om de laadtijden te verbeteren. Wat is laadtijd website en hoe kun je deze optimaliseren?
Iedere website heeft een bepaalde omvang in data, gemeten in bijvoorbeeld Kb of Mb. Hoe groter een webpagina, hoe langer het duurt om deze in te laden. Maar er zijn meer factoren die een rol spelen bij de laadtijd website zoals de reactietijd van een server, hoeveel verbindingen er gemaakt moeten worden om van bron naar bestemming te gaan en het gebruik van scripts op een pagina. Met de huidige internetsnelheden is de hoeveelheid data zelfs van ondergeschikt belang geworden.
Omdat er zoveel factoren zijn die invloed uitoefenen op de laadtijd website is het verstandig om deze per stuk te analyseren en optimaliseren. Hier zijn enkele belangrijke criteria die van invloed zijn op de laadtijd van webpagina’s:
Hoe meer informatie er verwerkt moet worden, hoe trager de website zal laden. Wanneer er veel scripts worden gebruikt op een pagina bijvoorbeeld, of plug-ins geladen moeten worden van verschillende servers, of wanneer de HTML code niet volgens de standaarden is ingevuld. Door te cachen en pagina’s relatief eenvoudig in te richten kan de laadtijd aanzienlijk verkort worden.
Een eenvoudige website die snel laadt wordt doorgaans beter gewaardeerd dan een uitgebreide website die lang op zich laat wachten. Ook voor zoekmachine optimalisatie is een snelle laadtijd belangrijk.