Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Het woord Algoritme staat voor een eindige reeks instructies die vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel zal leiden. Algoritmen worden veel gebruikt in computertechnologie, bij online marketing wordt deze term vooral toegepast om de positie van zoekresultaten te bepalen. Wat is Algoritme en welk effect heeft dit op de positie van een pagina in de zoekresultaten?

Definitie Google Algoritme

Een zoekmachine zoals Google of Bing bepaalt aan de hand van vooraf gedefinieerde parameters welke pagina’s het beste aansluiten op een specifieke zoekopdracht. Hiervoor wordt een Algoritme bepaald dat verschillende criteria zal afwegen om zo het meest toepasselijke resultaat te vertonen. Hoe beter een webpagina aansluit op de keyword, hoe hoger de kans dat deze pagina bovenaan komt te staan in de zoekresultaten.

Page Rank van Google

Laten we eerlijk zijn; Google is de standaard zoekmachine. Bij zoekmachine optimalisatie wordt voornamelijk rekening gehouden met het Algoritme van Google. Het belangrijke verschil bij waar het Google Algoritme groot mee is geworden, is de Page Rank, vernoemd naar mede-oprichter van Google Larry Page. Google is met name zo populair geworden omdat hun Algoritme meer relevante resultaten liet zien dan de concurrentie. Er zijn meer dan honderd afzonderlijke criteria om de score van een webpagina te bepalen, en de parameters worden regelmatig verfijnd.

Het Algoritme staat niet vast

Er schuilt een gevaar bij SEO wanneer de pagina’s op het Google Algoritme worden geoptimaliseerd. Wanneer de weging aangepast wordt kan een site plotseling kelderen in de zoekresultaten, met name wanneer de zoekmachine vermoed dat de pagina het Algoritme manipuleert. Met name de “Penguin” update van Page Rank heeft een significante impact gehad op de zoekresultaten.

Kunstmatige Intelligentie

Kunstmatige intelligentie maakt zijn opmars in het bepalen van zoekresultaten, hierdoor is er geen sprake meer van een vast Algoritme. De positie in zoekmachines wordt in toenemende mate bepaald op basis van zelflerende systemen in plaats van voor gedefinieerde parameters. Dit heeft invloed op de wijze waarop een webpagina wordt ontworpen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z