Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Effectief betekent letterlijk doeltreffend of doelmatig. Wanneer dit woord wordt toegepast op communicatie moet worden voldaan aan een aantal basisprincipes om tot het beoogde doel te komen. In een boek van auteur Stephen Covey worden hiervoor 7 manieren van effectieve communicatie onderscheiden. Wat is Effectief en hoe wordt dit gebruikt in online correspondentie?

Definitie Effectief

Een doel behalen. Dit kan van toepassing zijn op het persoonlijk leven, er zijn ook zakelijke doelen die gesteld kunnen worden. Iemand kan zich voornemen om 20 kilo af te vallen, of om 20 nieuwe klanten te werven. Bij Effectief communiceren zijn er ook doelen te bepalen, niet alleen wat betreft het eindpunt maar ook wat betreft de wijze van communicatie. Om succesvol te zijn als ondernemer is communicatie onmisbaar. Je kunt hiervoor PR medewerkers en online marketing strategen inschakelen, het is ook zeker voordelig als een bedrijfsleider communicatief vaardig is. Effectief communiceren gaat niet alleen uit van informatie sturen, maar ook luisteren naar contacten, zakelijke relaties en natuurlijk ook klanten. Zeker bij online marketing strategieën is de invloed van de consument veel groter geworden, niet in de laatste plaats door het verzamelen en analyseren van internetverkeer.

7 manieren van Effectief communiceren

In 1989 publiceerde Stephen Covey het boek “The Seven Habits of Highly Effective People” of in de Nederlandse vertaling “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap”. De auteur heeft er zijn levenswerk van gemaakt om mensen te laten zien hoe ze de regie kunnen nemen over hun eigen leven. In dit boek worden 7 manieren van effectief communiceren gedefinieerd:

  1. Proactief zijn.
  2. Beginnen met het eindpunt in gedachten.
  3. Prioriteiten stellen.
  4. Uitgaan van win/win situaties.
  5. Begrijpen komt eerst, begrepen worden later.
  6. Samenwerken op een creatieve wijze.
  7. Scherp en alert blijven.

In 2004 zou er door veranderingen in de maatschappij nog een achtste punt toegevoegd worden; het vinden van je eigen roeping.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z