Experiment AI-optimalisatie: dit is wat het inhoudt
Doublesmart stelt een exclusieve testgroep samen van maximaal 20 bedrijven. En deze 20 bedrijven worden 1 jaar lang blootgesteld aan experimenten, testen en optimalisaties rondom vindbaar worden in AI-zoekmachines zoals SearchGPT en Perplexity.
Samengevat werkt dat als volgt:
- Twee van onze SEO-specialisten besteden 1 jaar lang, 100% van hun tijd aan AI-zoekmachines; om te testen, optimaliseren en analyseren wat écht werkt om vindbaar te worden in AI als bedrijf.
- Minimaal 1x per maand heb je contact over de voortgang van jouw tests.
- Maandelijks ontvang je de resultaten en nieuwste inzichten in je mailbox.
- Ieder kwartaal wissel je, in een gezamenlijke sessie, kennis uit met de overige deelnemende bedrijven; om de impact te analyseren en nieuwe ideeën op te doen.
Het proces
Pak je voorsprong in de zoekmachines van morgen: wat dit experiment je oplevert
Waardevolle inzichten
Doublesmart is de eerste in Nederland die SEO voor AI (ook wel GEO of AI-optimalisatie genoemd) serieus beet pakt en hiermee experimenteert. Hierdoor heb jij de kans om als één van de eersten toegang te krijgen tot waardevolle kennis en inzichten rondom AI-optimalisatie.
Een voorsprong op je concurrentie
Door nú te investeren in SEO voor AI blijf je je concurrent een stap voor in AI-gestuurde zoekmachines. Bedrijven zoals Bol.com en Coolblue grepen hun kans bijvoorbeeld in de vroege dagen van Google-SEO en hebben daar nog steeds profijt van.
Een toekomstbestendige strategie
Investeren in SEO voor AI is essentieel om ook in de toekomst gevonden te blijven worden online; de dominantie van AI-zoekmachines neemt toe, terwijl die van Google afneemt.
Praktische informatie over het experiment
De investering bedraagt € 1.000 per maand. Doublesmart maakt hier geen winst op. De budgetten die niet aan personeelskosten worden besteed, worden geïnvesteerd in trainingen, events en tools.
Het experiment duurt minimaal 1 jaar.
De startdatum van het experiment is 1 juni. Maar de eerste helft van de testgroep – die al vol zit – start al op 30 maart. We splitsen de testgroep op, om zo goed mogelijk resultaat te kunnen leveren.

Waarom investeren in GEO essentieel is voor het bestaansrecht van je bedrijf
Wil je óók in de toekomst voldoende zichtbaar blijven online, dan is investeren in SEO voor AI essentieel. Steeds vaker raadpleegt men namelijk een AI-zoekmachine in plaats van Google in de zoektocht naar een product of dienst. En kom je hier niet naar voren als bedrijf, dan is de kans kleiner dat je gevonden wordt door je doelgroep.
Als voorbeeld: stel dat iemand op zoek is naar een partij om hun online marketing aan uit te besteden rondom Gouda. Hij of zij vraagt in SearchGPT of Perplexity welke onlinemarketingbureaus rondom Gouda een goede beoordeling hebben. En vervolgens krijgt hij/zij een lijstje te zien van 10 bureaus (inclusief linkjes naar de bijbehorende websites). De kans is groot dat deze persoon met 1 van deze 10 bureaus in zee gaat. En dat hij of zij de zoektocht niet verder voortzet via Google.

Als eerste het algoritme doorgronden: waarom we dit experiment lanceren
Hoe tof zou het zijn als jij, samen met ons, de eerste bent die het algoritme van AI begrijpt en doorgrondt? Dat is waarom we dit experiment lanceren.
SEO voor AI is nieuw. Nog niemand weet precies wat de rankingfactoren zijn in AI en hoe zwaar deze wegen. Want hoewel veel wat we doen voor SEO ook werkt voor AI-zoekmachines, is het zeker niet precies hetzelfde.
Experimenteren geeft inzicht in wat wél werkt en wat niet. Zo kunnen we snel optimaliseren voor AI en concurrentievoordeel behalen, vóórdat andere partijen dit doen.

Jouw plek direct veiligstellen?
Doe jij graag mee aan dit experiment? Zodat je vooroploopt in jouw branche en investeert in een toekomstbestendige marketingstrategie? Neem vandaag nog contact op met Rick; om jouw plek veilig te stellen of als je nog vragen hebt.

Ons track record
bekijk alle partners en awards





Ontmoet onze SEO-specialisten
Maak ons ’s nachts wakker en we kunnen je precies vertellen hoe de vork in de steel zit. Of hoe jij je koffie drinkt.
Veelgestelde vragen
-
Aan welke soort optimalisaties kan ik denken bij AI-optimalisatie?
- Strategie en verandering zoekvraag. Niet alleen de techniek zal veranderen, hoe de markt zoekt en navigeert verandert ook.
- Structuur en semantische SEO. Content wordt geoptimaliseerd zodat AI verbanden tussen onderwerpen beter kan begrijpen.
- Natuurlijke taalverwerking (NLP). Teksten worden geschreven op een manier die aansluit bij hoe AI taal interpreteert.
- Conversatiegerichte content. Content wordt aangepast om goed te functioneren in AI-gedreven zoekopdrachten en voice search.
- Machine Learning-gestuurde zoekopdrachten. AI-modellen gebruiken steeds vaker gestructureerde en contextuele informatie, wat vraagt om nieuwe optimalisatiestrategieën.
- AI-vriendelijke metadata. Rich snippets, gestructureerde data en entiteiten spelen een grotere rol.
- Merkbekendheid en autoriteit. Hoe je merk bekend staat en hoe je merk bekend staat is hoe je wordt vermeld in AI zoekmachines.
-
Wat is het verschil tussen ‘SEO voor AI’, ‘GEO’ en ‘AI-optimalisatie’?
Tussen de termen ‘SEO voor AI’, ‘GEO’ en ‘AI-optimalisatie’ zit geen verschil. Alle drie deze termen betekenen hetzelfde. Met SEO voor AI, GEO en AI-optimalisatie houd je je bezig met het optimaliseren van content en websites, zodat je beter gevonden wordt in AI-zoekmachines.
-
Wat is SEO voor AI precies?
SEO voor AI, ook wel GEO of AI-optimalisatie genoemd, is het proces van het optimaliseren van content en websites zodat ze beter begrepen en gebruikt kunnen worden door AI-gestuurde zoekmachines zoals SearchGPT en Perplexity. Het doel daarvan is dat je als bedrijf genoemd wordt door AI-zoekmachines en zo vindbaar wordt bij je doelgroep.
Koekje erbij?
Maak een afspraak met onze marketingprofessionals.
Klaar voor de volgende stap? Onder het genot van een bakje koffie en een heerlijke stroopwafel bespreken we samen de strategie, campagne of aanpak die bij jou past.

