Automatisch bieden is al langer bekend bij veiling websites zoals eBay, daarnaast is het ook een vaak toegepaste methode om (zoekmachine) advertenties in te kopen bij Google of Facebook. Wat is automatisch bieden en werkt dit beter dan handmatig een bod uitbrengen?
Bij automatische biedstrategieën zal een bedrijf als Google zelf bepalen wat de waarde is van een advertentie en welke adverteerder hier het beste bij past. Er zijn verschillende criteria die bij geautomatiseerde biedingen aan bod komen zoals:
Hoewel het niet verstandig lijkt om het bedrijf dat jouw geld incasseert ook de biedingen bepaalt, kan het toch voordeel bieden. Google zal de adverteerder tevreden willen stellen en zo voordelig mogelijk jouw advertentiebudget besteden. Uiteraard zijn dit geautomatiseerde algoritmes die de concurrentie ook gebruiken, blind vertrouwen op automatisch bieden is dus niet altijd voordelig voor de adverteerder.
Wanneer je biedt op zoveel mogelijk weergaves kan dat een lagere of minder zichtbare positie betekenen. Minder weergaves maar altijd als eerste advertentie getoond worden kan soms voordeliger uitpakken. Bij automatisch bieden stel je nog steeds zelf de grenzen en je bepaalt de prioriteiten. Het algoritme zal dan voor jou de meest optimale biedingen plaatsen aan de hand van deze instellingen. Handmatig bieden kan effectiever zijn, omdat marketing professionals en ondernemers een specifieke advertentiecampagne vaak beter doorzien dan software, wanneer je eenvoudig en snel goede resultaten wilt bereiken kan automatisch bieden een geschikte oplossing zijn.