Beschrijving
Bij branding wordt een product of dienst gekoppeld aan een merk, logo of ander onderscheidend kenmerk ten opzichte van andere producten of diensten. Het Engelse woord “brand” staat voor “merk”, bij branding worden diverse elementen toegepast om een merk meer bekendheid te geven. Wat is branding en kan alles een merk zijn?
Definitie branding
Om ervoor te zorgen dat een naburige boerderij niet stiekem de koeien van de boer zou stelen, werd het vee gebrandmerkt. Een herkenbaar teken werd letterlijk op het achterwerk van de koe gebrand. Bij branding kan alles tot een merk worden gemaakt, bij marketing kan een merk, product of dienst zich onderscheiden van de rest.
Hoe kun je branding toepassen?
Branding gaat verder dan een naam bedenken, het is de optelsom van diverse elementen om een merk herkenbaar te maken zoals:
- De naam van een bedrijf, product of dienst.
- Het beeldmerk / logo op basis van een specifiek lettertype, kleurstelling en/of afbeelding.
- Het “karakter” van een merk, denk aan zakelijk of juist heel amicaal.
- Een specifieke doelgroep aanspreken.
Alles is een merk
Onder de term “product” kun je alles rekenen wat een commerciële waarde vertegenwoordigd. Dus niet alleen een fysiek object zoals een fles cola, maar ook een dienst zoals Netflix. Ook gratis te gebruiken diensten als Google zijn merken met een commerciële waarde, Google genereert immers inkomsten via advertenties.
Mensen als merk is geen nieuw fenomeen (Charlie Chaplin als vagebond, Marilyn Monroe als lustobject), maar internet speelt wel een rol in de toenemende populariteit. Door branding kunnen mensen zonder duidelijke prestaties te verrichten toch enorme bekendheid vergaren. Zo krijgt een persoon een commerciële waarde en is daarmee ook een “product”. Kim Kardashian is een vaak genoemd voorbeeld.
Met branding kan een merk, product of dienst zichzelf een imago toekennen. Denk aan Michael Jackson die zichzelf ooit heeft gekroond tot “King of Pop”, of Red Bull die met het sponsoren van extreme sporten zich een “hip” imago geeft, tot aan Apple die zich presenteert als “exclusief” product met toch een enorm marktaandeel.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte