Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Bij een risico analyse worden risico’s omschreven en kwantitatief gemaakt door de kans te bepalen dat er zich een dreiging voordoet, en welke gevolgen daaruit kunnen voortvloeien. De som daarbij is: Risico = Kans x Gevolg. Wat is risico analyse en hoe wordt dit toegepast op internet marketing?

Definitie risico analyse

Een risico analyse is de eerste stap binnen het proces van risicomanagement. Er zijn verschillende redenen om een dergelijke analyse uit te voeren zoals:

  • Waarnemen van de mogelijke schadelijke impact wanneer er zich een bedreiging voordoet.
  • Voorkomen van een uitkomst of het verkleinen van het risico.
  • Beperking van schade wanneer er zich een bedreiging voordoet.
  • Het corrigeren van de effecten bij een specifieke gebeurtenis, of de acceptatie van de gevolgen.
  • Overdragen van risico’s, bijvoorbeeld door deze uit te besteden of door een verzekering af te sluiten.

Iedere actie brengt een risico met zich mee. Door vooraf te bepalen wat deze risico’s zijn, en tot welke effecten deze kunnen leiden, is het mogelijk te bepalen wat de kosten/baten verhouding is. Er zijn veel soorten risico analyse met afwijkende sector specifieke methodieken.

Risicoanalyse en risicobeheer

Wanneer je in een auto stapt waarvan je weet dat er geen remmen op zitten, kun je een analyse maken van de kans om tegen een muur aan te rijden. Maar dan ben je nog niet voorbereid op de mogelijke gevolgen van dit ongeluk. Risicoanalyse en risicobeheer gaan hand in hand; wat ga je doen als er inderdaad iets misloopt?

Risico analyse bij online marketing

Naast de financiële risico’s van een dure marketing campagne moet je ook rekening houden met bijvoorbeeld imagoschade wanneer een merk of product geassocieerd wordt met een website, organisatie of persoon. Denk aan Jared Fogle, het voormalige boegbeeld van Subway. Hij werd opgepakt voor seksueel misbruik van kinderen. Een persoon als marketing instrument is altijd een risico, door de risico’s vooraf te analyseren kun je in een marketing campagne de meest optimale strategie bepalen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z