Bij een risico analyse worden risico’s omschreven en kwantitatief gemaakt door de kans te bepalen dat er zich een dreiging voordoet, en welke gevolgen daaruit kunnen voortvloeien. De som daarbij is: Risico = Kans x Gevolg. Wat is risico analyse en hoe wordt dit toegepast op internet marketing?
Een risico analyse is de eerste stap binnen het proces van risicomanagement. Er zijn verschillende redenen om een dergelijke analyse uit te voeren zoals:
Iedere actie brengt een risico met zich mee. Door vooraf te bepalen wat deze risico’s zijn, en tot welke effecten deze kunnen leiden, is het mogelijk te bepalen wat de kosten/baten verhouding is. Er zijn veel soorten risico analyse met afwijkende sector specifieke methodieken.
Wanneer je in een auto stapt waarvan je weet dat er geen remmen op zitten, kun je een analyse maken van de kans om tegen een muur aan te rijden. Maar dan ben je nog niet voorbereid op de mogelijke gevolgen van dit ongeluk. Risicoanalyse en risicobeheer gaan hand in hand; wat ga je doen als er inderdaad iets misloopt?
Naast de financiële risico’s van een dure marketing campagne moet je ook rekening houden met bijvoorbeeld imagoschade wanneer een merk of product geassocieerd wordt met een website, organisatie of persoon. Denk aan Jared Fogle, het voormalige boegbeeld van Subway. Hij werd opgepakt voor seksueel misbruik van kinderen. Een persoon als marketing instrument is altijd een risico, door de risico’s vooraf te analyseren kun je in een marketing campagne de meest optimale strategie bepalen.