Volledige begrippenlijst

Fear, uncertainty and doubt

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Fear, Uncertainty and Doubt betekent in het Nederlands Angst, Onzekerheid en Twijfel. De afkorting voor deze term is FUD. Het is een wijze van marketing waarbij angst wordt gezaaid om te voorkomen dat klanten producten of diensten van de concurrent afnemen. Wat is Fear, Uncertainty and Doubt, en waar komt deze negatieve vorm van marketing vandaan?

Definitie Fear, Uncertainty and Doubt

Naast de definitie van Fear, Uncertainty and Doubt, is met name de herkomst van FUD interessant. Het is namelijk een term die bedacht werd door Gene Amdahl. Nadat hij IBM verliet om met zijn eigen bedrijf verder te gaan, werd vanuit zijn vorige werkgever een offensief gestart om angst aan te jagen bij hun klanten. Als klanten overstappen zou dit negatieve consequenties hebben, of dit werkelijk het geval is valt te betwijfelen. Sinds 1991 wordt de term FUD gebruikt om desinformatie omtrent concurrenten te beschrijven.

Niet nieuw, maar nog steeds relevant

Hoewel Amdahl de term “Fear, Uncertainty and Doubt” heeft bedacht, is de strategie op zich niet nieuw. Negatieve propaganda is bijvoorbeeld schering en inslag binnen de politieke arena, het staat ook direct in verband met ‘Spin Doctors’, die de publieke opinie over een persoon, bedrijf of ander onderwerp trachten te beïnvloeden. Microsoft beschreef in uitgelekte documenten dat ze Open Source software niet met de FUD methode zouden benaderen, omdat het vertrouwen in Open Source al te groot was.

IBM als kwade voorbeeld

Wanneer er al een negatief sentiment bestaat, dan kan met Fear, Uncertainty and Doubt de klant eenvoudig worden overtuigd. Zo heeft Apple zich jarenlang als hip en veiliger alternatief voor Windows computers aangeprezen. Samsung heeft daarentegen meerder malen flink uitgehaald naar Apple in de smartphone race. Toch blijft IBM het voorbeeld van negatieve desinformatie, met Microsoft als waardige opvolger voor ongekroonde koning van FUD. Overigens kan een bedrijf ook terechte kritiek onschadelijk maken door te beweren dat het slechts negatieve berichtgeving van de concurrent betreft.