Volledige begrippenlijst

Citymarketing

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Bij citymarketing wordt een stad als geheel gepromoot via diverse kanalen met als bedoeling de stad een eigen gezicht te geven naar de rest van de wereld. Steeds meer nationale en internationale gemeenten maken gebruik van stadspromotie om hun stad op een bepaald vlak te profileren. Wat is citymarketing en wat kun je ermee bereiken?

Definitie citymarketing

Door een stad op een strategische wijze te promoten kun je bepaalde groepen aanspreken. Zo kun je toeristen naar de stad lokken, maar ook acquisitie op bedrijven en andere sectoren is mogelijk. Alle promotionele activiteiten worden gecoördineerd door meerdere belanghebbenden met als doel een gemeente die niet alleen bekend is, maar ook meer succes kan behalen.

Geen nieuwe ontwikkeling

Hoewel het internet een belangrijke rol speelt bij de huidige citymarketing, is het in principe geen nieuwe ontwikkeling. Seattle probeerde in 1896 al Portland en Victoria te overtroeven door de “Klondike Gold Rush” binnen te slepen. Las Vegas is ook een voorbeeld van een gemeente die zich op een zeer specifieke wijze profileert. Ook bedrijven die niet direct betrokken zijn bij dit “gezicht” kunnen hiervan profiteren.

Organisch of gepland

Het bekende “I Amsterdam” is een voorbeeld van geplande citymarketing, terwijl Amsterdam als centrum van drugs en prostitutie meer organisch gegroeid is. Eindhoven profileert zich met “This is Eindhoven” als technologiestad, en hoewel dit overeenkomt met het organische karakter als “Lichtstad van Nederland” met Philips, probeert de stad met citymarketing zich een breder profiel aan te meten.

De hele stad profiteert

Hoewel de focus vaak op een specifiek onderwerp richt, kan stadspromotie ook voor andere sectoren voordeel bieden. Zo zal een makelaar meer appartementen kunnen verhuren in een studentenstad, en de horeca profiteert van een gemeente met veel monumenten en culturele instellingen. Ondernemers maken hier dankbaar gebruik van door officieel of zonder autorisatie in te haken op het stedelijke marketingplan.