Een webwinkel of webshop is een vorm van elektronische verkoop waarbij particuliere of zakelijke klanten goederen of diensten kunnen aanschaffen. Deze producten of diensten kunnen vervolgens digitaal of per post bezorgd worden bij de klant. Wat is een webwinkel en welke invloed heeft webshopping op de retail?
De eerste vorm van elektronisch winkelen dateert uit 1979. Michael Aldrich verbond een televisie met een telefoon om zo transacties mogelijk te maken. In 1984 zou de eerste Tesco klant een online transactie maken. Toen web browsers voor het grote publiek bereikbaar werden, kwamen er online winkels die sterk leken op fysieke winkels. Amazon begon als online alternatief voor boekwinkels en groeide uit tot één van de grootste winkels ter wereld.
Hier zijn enkele voordelen van een webwinkel in vergelijking met de standaard winkelervaring:
Er zijn uiteraard ook mogelijke nadelen, zoals het ‘anonieme’ karakter van het internet of lange levertijden. Met veilige betaalmethoden zoals iDEAL en credit card transacties via beveiligde servers is het risico van fraude en oplichting minimaal. Uiteraard moeten klanten altijd kritisch zijn voor ze een aankoop verrichten, door bijvoorbeeld onafhankelijke recensies van webshops of leveranciers op te zoeken.
Er gaan regelmatig grote bedrijven als V&D en de Kijkshop failliet. Het succes van webwinkels wordt vaak als reden gegeven voor deze faillissementen. Traditionele bedrijven hebben soms moeite om hun werkwijze af te stemmen op het digitale tijdperk. Winkels als Albert Heijn of Coolblue gebruiken online winkels als extra kanaal naast fysieke locaties of service centers.