Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een blog is een verzameling van berichten die doorgaans op een informele wijze opgesteld zijn. Deze berichten kunnen door één of meerdere auteurs geschreven worden, vaak behandelen ze een specifiek onderwerp of interessegebied. Deze vorm van content creatie wordt ook steeds vaker gebruikt voor commerciële doeleinden, bijvoorbeeld om websites hoger te laten scoren in zoekmachines als Google. Wat is een blog en hoe worden ze gebruikt voor online marketing en SEO?

Definitie blog

Oorspronkelijk was een blog een soort openbaar dagboek, via speciale blogging sites als Blogger kon iedereen artikelen plaatsen zonder een website te ontwerpen. Eind jaren negentig namen deze “weblogs”, later ingekort tot “blogs” enorm in populariteit toe. Het waren toen nog voornamelijk persoonlijke verhalen, later zouden social media platformen als Facebook deze functie voor een deel overnemen. Door bijvoorbeeld advertenties op een blog te plaatsen kunnen bloggers ook inkomsten genereren. Een aantal van de meest populaire websites zijn in feite blogs, of hebben de vorm van een blog aangenomen.

Niche blog

Omdat mensen vaak persoonlijke verhalen deelden via blogs, op basis van hun eigen leefomgeving en interessegebieden, kwamen er steeds meer blogs met een specifiek onderwerp. Een niche blog is een verzameling berichten met een heel specifiek onderwerp. Een standaard blog kan bijvoorbeeld over gezonde voeding gaan, een niche blog richt zich dan bijvoorbeeld op gezonde babyvoeding.

Commerciële toepassing van blogs

Steeds meer bedrijven maken gebruik van blog artikelen, hier zijn verschillende redenen voor aan te wijzen:

  • Bloggen voor SEO: Door specifieke zoekwoorden te gebruiken in een blog kan de blog snel stijgen in Google.
  • Updates: Zowel bezoekers als zoekmachines zien graag nieuwe content, blogs maken het eenvoudig en betaalbaar om veel updates te publiceren.
  • Community building: Via blog berichten kun je gemeenschappen creëren en contact onderhouden met de doelgroep.
  • Praktische informatie: Een blog is een manier om informatie te delen, en op een meer laagdrempelige wijze in vergelijking met een uitgebreide handleiding.

 

Ook bij zakelijke blogs zien we vaak de informele toon terugkeren.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z