Een blog is een verzameling van berichten die doorgaans op een informele wijze opgesteld zijn. Deze berichten kunnen door één of meerdere auteurs geschreven worden, vaak behandelen ze een specifiek onderwerp of interessegebied. Deze vorm van content creatie wordt ook steeds vaker gebruikt voor commerciële doeleinden, bijvoorbeeld om websites hoger te laten scoren in zoekmachines als Google. Wat is een blog en hoe worden ze gebruikt voor online marketing en SEO?
Oorspronkelijk was een blog een soort openbaar dagboek, via speciale blogging sites als Blogger kon iedereen artikelen plaatsen zonder een website te ontwerpen. Eind jaren negentig namen deze “weblogs”, later ingekort tot “blogs” enorm in populariteit toe. Het waren toen nog voornamelijk persoonlijke verhalen, later zouden social media platformen als Facebook deze functie voor een deel overnemen. Door bijvoorbeeld advertenties op een blog te plaatsen kunnen bloggers ook inkomsten genereren. Een aantal van de meest populaire websites zijn in feite blogs, of hebben de vorm van een blog aangenomen.
Omdat mensen vaak persoonlijke verhalen deelden via blogs, op basis van hun eigen leefomgeving en interessegebieden, kwamen er steeds meer blogs met een specifiek onderwerp. Een niche blog is een verzameling berichten met een heel specifiek onderwerp. Een standaard blog kan bijvoorbeeld over gezonde voeding gaan, een niche blog richt zich dan bijvoorbeeld op gezonde babyvoeding.
Steeds meer bedrijven maken gebruik van blog artikelen, hier zijn verschillende redenen voor aan te wijzen:
Ook bij zakelijke blogs zien we vaak de informele toon terugkeren.