De ambassadeur betekenis kan op twee manieren worden uitgelegd. Vaak wordt hiermee een vertegenwoordiger van een land bedoeld, in dat geval zijn het vaak diplomaten. Daarnaast is er de merkambassadeur die een merk vertegenwoordigt of een product onder de aandacht brengt. Dit kan op verschillende manieren ingevuld worden, afhankelijk van het merk of product. Wat doet een ambassadeur en hoe verschilt deze positie met een Influencer?
Een ambassadeur is eigenlijk hetzelfde als een vertegenwoordiger, waarbij er verschillende methoden toegepast worden om de boodschap over te dragen. De werkzaamheden bestaan uit het aanprijzen van producten of diensten door bijvoorbeeld:
Online zijn er nog meer mogelijkheden waaronder het aanspreken van social media contacten, online events organiseren, blog artikelen of recensies schrijven.
Het is niet altijd een betaalde positie. Zo kan een klant na aankoop een recensie schrijven van het aangekochte product. Een enthousiaste niche blogger kan aandacht schenken aan een nieuw product of dienst. Fans van een merk kunnen de naamsbekendheid en het imago versterken, Apple is hier een voorbeeld van. Daarnaast zijn er ook zeker betaalde vormen van ambassadeurschap, waarbij iemand met overredingskracht wordt ingezet om een boodschap kenbaar te maken. De vergoeding voor ambassadeurs kan sterk uiteen lopen, op basis van verwachtingen en professionalisme.
Bij Influencer marketing worden ook producten en diensten gepromoot, met het verschil dat hier de persoon centraal staat. Bij de ambassadeur betekenis is de persoon minder van belang, het gaat vooral om het product of de dienst. Een merkambassadeur zal over communicatieve vaardigheden moeten beschikken, maar speelt zelf niet de hoofdrol. Er is wel een grijs gebied tussen ambassadeur, vertegenwoordiger en Influencer, er zijn geen harde grenzen te trekken.