De marketingmix is één van de standaard modellen in marketing waarbij wordt uitgegaan van de 4 P’s; Product, Prijs, Plaats en Promotie. Naast het originele model is er ook een update voor internet marketing. Wat is marketingmix en waarom zijn deze P’s belangrijk?
Marketing bestaat al bijna net zolang als dat er mensen op deze aarde rondlopen. In 1960 werd een raamwerk op papier gezet die we “marketingmix” noemen. Deze formule bestaat uit vier pijlers die allemaal beginnen met de letter P. Vandaar dat deze mix ook wel de 4 P’s genoemd wordt.
In de jaren tachtig zijn hier nog 4 P’s aan toegevoegd; Physical evidence (fysiek bewijs), People (personen) en Process (proces). In de jaren negentig kwam ook nog het alternatief met de 4 C’s en daaruit volgde weer de 7 C’s.
Omdat producten sinds het digitale tijdperk niet exclusief fysieke producten zijn, is de marketingmix bijgesteld met digitale producten en diensten. Denk aan muziek downloaden in plaats van kopen op CD. Ook modificaties van bestaande modellen zoals Netflix vallen onder deze aanpassingen. Omdat er zoveel verschillende demografieën bestaan is het onmogelijk om een volledige analyse te maken, de marketingmix moet dan ook als uitgangspunt wordt genomen en niet als vast set aan regels. Hier moet goed naar gekeken als er een online strategie wordt gemaakt.