Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Wat is testimonial?

Testimonial is het Engelse woord voor getuigenis. Het staat letterlijk voor een bewijs, een verklaring over een persoon of zaak of een openbaring van God aan de mensen. In marketing wordt het vaak gebruikt in context van personen die zich positief uitlaten over een product. Wat is testimonial en hoe verschilt dit met een ‘endorsement’?

Definitie testimonial

Bij verkoopargumenten is de aanbieder uiteraard niet objectief. Er wordt een product aangeboden, naast het feit of de verkoper daadwerkelijk vertrouwen heeft in het product wil deze persoon gewoon omzet maken. Als een bestaande klant lovend is over een product dan brengt dit authenticiteit met zich mee wat andere consumenten aan zal spreken. Testimonials zijn zeker niet nieuw, binnen online marketing zijn ze wel meer zichtbaar geworden.

Mond-op-mond reclame

Een testimonial door een persoon die geen relatie heeft met de klant kan net zo betrouwbaar worden ervaren als iemand in de directe relatiekring. Daarom is het waardevol voor bedrijven om klantreviews te verzamelen. Een meer persoonlijke vorm van testimonial is mond-op-mond reclame waarbij mensen tijdens persoonlijk contact melding doen van een product of dienst die aanspreekt. Denk aan een feestje waar gasten met elkaar in gesprek gaan over allerlei onderwerpen of twee vrienden die op een terras wat kletsen over hun laatste belevenissen.

Tupperware party’s waren een fenomeen in de twintigste eeuw. Voornamelijk huisvrouwen werden ingezet als verkopers die thuis feestjes organiseerden om allerlei producten te promoten. Ze kregen hier een commissie voor, vrienden waren sneller bereid om advies aan te nemen van een vriend dan van een verkoper. De huiselijke omgeving droeg ook bij aan het succes.

Reviews, recensies en testimonials

Websites die hun diensten of producten aanprijzen maken vaak gebruik van testimonials om de kwaliteit van hun aanbod te onderstrepen. Zo staan er hoge scores, waarderingen in sterren met opmerkingen en een profielfoto. Ook video testimonials worden regelmatig ingezet waarbij consumenten zich lovend uitlaten over een product of dienst. Deze video’s zijn niet altijd wat ze lijken. Zo is het mogelijk om via sites als Fiverr een video te laten maken waarbij mensen tegen betaling een positief bericht inspreken zonder daadwerkelijk klant te zijn bij de aanbieder. Ook profielfoto’s kunnen van stock photo bibliotheken afkomstig zijn of gegenereerd worden door kunstmatige intelligentie algoritmen zoals die van thispersondoesnotexist.com.

Dan zijn er de onafhankelijke websites zoals TripAdvisor, Kiyoh en Google Reviews waar gebruikers een testimonial kunnen achterlaten. Hoewel dit soort diensten vaak aangeven gebruikers te verifiëren komt het voor dat bedrijven nep reviews laten schrijven om de gemiddelde score hoger te maken. Op shopping platformen zoals AliExpress. Amazon en ook horeca sites als Thuisbezorgd zijn klantreviews vaak doorslaggevend om wel of juist niet voor een specifieke aanbieder te kiezen.

4 of 5 sterren?

Het is voor bedrijven van belang om reviews te verzamelen, meer klantrecensies betekent een ogenschijnlijk grotere populariteit en daarmee meer vertrouwen bij nieuwe klanten. Uit onderzoek is gebleken dat een 4.8 waardering meer vertrouwen opwekt dan een 5.0 waardering. Consumenten worden wantrouwig als iedereen het volledige aantal sterren geeft, daarnaast zoeken veel consumenten bewust naar minder lovende recensies om een meer volledig beeld te krijgen van de dienstverlening alvorens een bestelling te plaatsen. Een (beperkt) aantal 3 of 4 sterren waarderingen kan daarmee zelfs beter zijn dan alleen 5 sterren reviews. Ook aanvullende informatie die context geven worden gewaardeerd.

Verschil tussen testimonial en endsorsement

De betekenis van testimonial is doorgaans van toepassing op consumenten die niet bekend zijn, een endorsement is een aanprijzing door een beroemdheid. Naast de reguliere kanalen waarbij duidelijk wordt aangegeven of het een betaalde promotie betreft zijn er op social media veel endorsements te vinden. Het aanprijzen van producten of diensten door beroemdheden is geen nieuwe ontwikkeling, de lijn tussen een spontane ervaringen delen of een betaalde promotie is op bijvoorbeeld Instagram, Twitter of YouTube niet altijd helder. Social media platformen hebben regels omtrent betaalde promoties ingesteld, ook wordt de wetgeving aangepast op deze ontwikkelingen om meer transparantie te brengen in endorsements en testimonials.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z