Evergreen is een algemene term die vaak gebruikt wordt om specifieke online content aan te duiden die niet snel verouderd. Het is een term die al veel langer bestaat, binnen online marketing wordt dit type content gebruikt als onderdeel van een SEO strategie. Wat is Evergreen en hoe kan dit helpen om hoger te scoren in Google?
De betekenis van Evergreen is breed te interpreteren. De term werd oorspronkelijk gebruikt om bomen te beschrijven die in het winterseizoen hun bladeren niet verliezen, en het hele jaar rond groen blijven. De stekels van dennenbomen zijn hier een goed voorbeeld van. Later werd de term ook gebruikt om muzieknummers te beschrijven die lange tijd populair blijven, deze ‘Evergreens’ worden door meerdere generaties muziekliefhebbers gewaardeerd. Deze nummers zijn het tegenovergestelde van de popnummers die voor slechts een korte periode populair zijn om vervolgens in obscuriteit te verdwijnen.
Op het internet wordt enerzijds content voor jaren en zelfs decennia gepresenteerd, anderzijds is veel van deze data slechts voor een beperkte periode relevant. Technologie ontwikkelt zich in een hoog tempo, een nieuwsartikel kan snel verouderd raken. Dit is voor zoekmachine optimalisatie niet gunstig, het kan maanden duren voordat een pagina niet alleen geïndexeerd is, maar ook voldoende ‘ranking power’ heeft verzameld om bovenaan in de zoekresultaten op te duiken. Content die specifiek gemaakt is om een website beter te laten scoren over een langere termijn wordt aangeduid als Evergreen content. De aangeboden informatie op deze pagina’s zijn minder tijdsafhankelijk en vertegenwoordigen geen nieuwswaarde. De relevantie kan na verloop van tijd toch afnemen, of door nieuwe ontwikkelingen juist weer in populariteit stijgen.
Een prognose over de komende verkiezingen is geen Evergreen content, een overzicht van historische overwinningen of nederlagen in de politiek kan dit wel zijn. Het is mogelijk om van tijd tot tijd deze pagina’s aan te vullen of te wijzigen op basis van nieuwe informatie. Wanneer de URL hetzelfde blijft kan dit een positieve uitwerking hebben op de ranking in zoekmachines