Effective Cost Per Click of afgekort ECPC maakt onderdeel uit van de analyse bij een Cost Per Click (CPC) campagne. Wanneer gebruik wordt gemaakt van commerciële netwerken of advertentieplatformen kan met deze berekening de effectiviteit van een campagne worden bepaald. Wat is de betekenis van een Effective Cost Per Click en hoe wordt dit berekend?
Bij de term eCPC wordt de letter “e” vaak met een kleine letter geschreven, deze analyse is onlosmakelijk verbonden met Cost Per Click (CPC) ofwel de kosten die betaald moeten worden voor het klikken op een advertentie of ander type link met commerciële doelstelling. De berekening van het resultaat biedt inzicht in de werkelijke kosten die gemaakt worden bij online adverteren, en kan ook toegepast worden op andere methoden zoals de kosten per duizend impressies (CPM) of het uitvoeren van een actie (CPA).
De formule voor een Effective Cost Per Click is:
eCPC = totale inkomsten van een campagne / aantal acties die genomen zijn.
Populaire zoektermen zijn duurder bij zoekwoord gerelateerd adverteren. De duurste zoekwoorden op Google kosten ongeveer 50 dollar per klik, deze zoektermen zijn gerelateerd aan verzekeringen, leningen en hypotheken. Op Facebook liggen de tarieven een stuk lager voor soortgelijke zoektermen met gemiddeld slechts 4 dollar per klik. Op Facebook liggen de tarieven voor advertenties met kleding met afstand het laagste, daarna volgt de reissector en vervolgens retail.
Dat iemand klikt op een koppeling betekent niet automatisch dat er een conversie uit volgt. Daarom is het bepalen van de conversie ratio ook van belang. Een dure klik kan overigens toch heel winstgevend zijn, vandaar dat dure producten en diensten ook hogere tarieven met zich meebrengen. De winstmarge ligt hoger, dus een hoge Cost Per Click hoeft niet per definitie nadelig te zijn.