FAQ staat voor Frequently Asked Questions ofwel veelgestelde vragen. Het is een lijst met vragen en antwoorden die over een specifiek onderwerp gaan, in veel gevallen betreft het informatie over een bedrijf of de werking van een website. Een dergelijke pagina voorkomt dat dezelfde vragen steeds opnieuw beantwoord moeten worden. Wat is een FAQ en hoe stel je een dergelijke pagina samen?
In heel brede termen is een FAQ een lijst met veelgestelde vragen en de antwoorden op deze vragen. In praktijk zijn er ook andere redenen om een dergelijke pagina in te richten zoals:
Dit lijstje geeft aan dat er meer op het spel staat dan de helpdesk te ontzien. Het is een informatievoorziening die ook als publicitair middel kan worden ingezet. Hoewel het in theorie ‘veelgestelde vragen’ betreft, kunnen veel van deze onderwerpen door de organisatie al vooraf bedacht worden. Je hoeft als aanbieder dus niet te wachten op de reacties van bezoekers.
Bij webshops of een verkoop pagina is het niet altijd direct duidelijk wat er gebeurt na het klikken van een “bestel nu” of “ga naar checkout” knop. Op de Frequently Asked Questions pagina kan de bezoeker door het proces van bestellen worden geleid, van het winkelmandje tot aan retourbetalingen. Dit biedt zekerheid en transparantie waarmee de drempel om een bestelling te plaatsen lager wordt.