Koppen op webpagina’s noemen we H tags of headers. Met kop 1, 2, 3, 4 wordt onderscheid gemaakt tussen titels en subtitels. Naast de indeling heeft het gebruik van zoektermen in koppen ook effect op de vindbaarheid in zoekmachines. Wat is kop 1, 2, 3, 4 en welke H tags moet je gebruiken?
In de HTML code van een webpagina kan de webmaster aangeven of een stuk tekst door zoekmachine algoritmes moet worden gezien als een kop, subkop of iets anders. Hoewel dit niet altijd zichtbaar is op een webpagina wordt er doorgaans wel gebruik gemaakt van een andere lettergrootte, lettertype of kleur om koppen te onderscheiden van de overige tekst.
De vuistregel die door SEO specialisten wordt gehanteerd is het gebruik van zoektermen in de H1 en H2 kop van een pagina. Een pagina heeft maar één H1 tag, maar kan wel meerdere H2 tags bevatten. Dit zijn dan de tussenkoppen om alinea’s van elkaar te onderscheiden.
In praktijk zal een webpagina voorzien worden van een titel die met een H1 kop in de HTML code wordt aangeduid, en één of meerdere H2 koppen verspreid over de tekst. H3 en H4 komen aanzienlijk minder vaak voor, ze zouden weinig of geen effect hebben op zoekmachine optimalisatie. Wanneer ze overigens gebruikt worden om de pagina indeling duidelijker te maken is het geen bezwaar om kop 1, 2, 3, 4 te gebruiken.
Het kan averechts werken om teveel koppen te gebruiken op een pagina. Naast een website die niet meer prettig leest voor de bezoeker, kan het zoekmachine algoritme geen wijs meer uit al die tags en zal de pagina niet meer relevant kunnen indexeren. Gebruik deze koppen dan ook alleen op een natuurlijke en logische wijze.