Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Social media affiliates promoten goederen en diensten via platformen als Facebook, Instagram, Youtube en Pinterest. Een affiliate zorgt dat het product of de dienst zichtbaar wordt bij de potentiële klant, maar heeft geen rol in de productie van het product of het afhandelen van een verkoop. Wat is een social media affiliate en hoe gaan ze te werk?

Definitie social media affiliates

Naast eigen marketing en promotie zijn er ook bedrijven die externe personen en bedrijven inschakelen om de promotionele activiteiten te verrichten. Bijvoorbeeld door een affiliate programma op te zetten waarbij externe “ambassadeurs” producten en diensten promoten. Door speciale links te plaatsen met een identificatie van de affiliate kan worden geregistreerd via welk kanaal de aankoop tot stand is gekomen. Deze persoon of bedrijf zal dan een commissie ontvangen. Er zijn verschillende methoden die verkopers toepassen waaronder social media affiliates.

Op zoek naar de klant

Op platformen als Facebook en Instagram zijn veel mensen actief, dat betekent ook veel potentiële klanten. Social media affiliates produceren zelf geen artikelen en bieden ook geen diensten aan, ze promoten zaken van aanbieders binnen hun netwerk. Dit kan een persoonlijk netwerk zijn, bijvoorbeeld een beauty blogger die via Twitter een link naar een nieuwe lipstick onder de aandacht brengt, het is ook mogelijk om betaalde advertenties te publiceren. Naast de tijdsinvestering en advertentiekosten loopt de affiliate geen risico. Overigens staan niet alle aanbieders het toe om links tegen betaling te promoten op social media, zo mag een Amazon link niet in een Facebook advertentie gepromoot worden van Amazon. Influencers en niche market bloggers maken veel gebruik van affiliate marketing.

No cure no pay

Voor bedrijven zijn social media affiliates in principe gratis promotionele kanalen, er wordt alleen uitgekeerd bij een succesvolle conversie. Het risico is dat een affiliate het imago van de aanbieder schade berokkend, daarom zal doorgaans ook de voorwaarde worden gesteld dat de tussenpersoon zich niet presenteert als de aanbieder.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z