Beschrijving
URL Rating laat zien hoe goed het linkprofiel is op een schaal van 0 tot 100. Het is een analyse tool die ontwikkeld werd door Ahrefs. Hoe hoger het getal is, hoe beter het linkprofiel zal zijn. Het is daarmee een aanvulling op PageRank van Google, met als doel zoekmachine optimalisatie meer effectief toe te passen. Wat is de Ahrefs URL Rating en hoe verschilt dit product ten opzichte van de Google analyse tools?
Definitie URL Rating
Het is mogelijk om de waarde van een volledig domein in kaart te brengen, of van afzonderlijke pagina’s. De Ahrefs URL Rating werkt op pagina niveau, terwijl Domain Level (DR) analyse op het volledige domein van toepassing is. De score zoals deze aan een afzonderlijke pagina wordt toegewezen is logaritmisch van aard, dit houdt in dat een sprong van 20 tot 30 aanzienlijk eenvoudiger te bereiken is dan een score verhogen van 70 tot 80.
Overeenkomsten en verschillen met PageRank
De Google PageRank komt voor een deel overeen met de URL Rating van Ahrefs, zoals voor deze kenmerken van toepassing is:
- De koppelingen tussen pagina’s wordt geteld.
- Er wordt rekening gehouden met de ‘nofollow’ tag.
- Er wordt gebruikt gemaakt van een ‘damping factor’.
- Het web wordt met crawlers gescand.
Het voornaamste verschil van de URL Rating ten opzichte van de Google PageRank is de geheime formule die Google toepast, en niet openbaar maakt. Daarnaast is UR een meer eenvoudige methode om de waarde van een URL te bepalen.
Waarom gebruik maken van UR?
Het grote voordeel van de URL Rating is het inzicht dat deze score biedt. Wanneer het getal hoog is, zal dit doorgaans ook een positieve invloed hebben op de ranking in zoekmachines. Een duidelijke score biedt snel zicht op de kwaliteit van een URL, waardoor mogelijke zwak presterende pagina’s op een domein snel gelokaliseerd én geoptimaliseerd kunnen worden.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte