Breadcrumbs zijn letterlijk broodkruimels, op internet wordt deze term gebruikt om een zichtbaar pad aan te geven met tussenstappen die klikbaar zijn. Dit kruimelpad kan zowel statisch als dynamisch zijn, afhankelijk van de omvang en structuur die de website heeft. Wat zijn breadcrumbs en wat is de functie van een kruimelpad?
Wanneer je een website bezoekt zal de hoofdpagina vaak algemene informatie bevatten, vervolgens kun je doorklikken naar een subpagina. Die pagina kan ook weer links bevatten naar andere pagina’s. Zo ontstaat er een pad met ‘kruimels’ die zijn naam ontleent aan het sprookje van Hans en Grietje. De kruimels laten de gebruiker terugkeren naar een voorgaande pagina.
Er zijn drie soorten breadcrumbs die op websites gebruikt worden:
Bij een eenvoudige website is een statisch pad al voldoende. Denk aan:
Homepagina > Categorie kleding > Sub categorie damesmode > Sub-sub categorie schoenen
Het kan ook anders met een Pad:
Homepagina > Categorie kleding > Sub categorie damesmode > Categorie kleding > Sub categorie herenmode > Homepagina
Het daadwerkelijke pad wordt dus gevolgd. Webwinkels met een groot assortiment werken vaak met kenmerken zoals:
Kleding – Dames – Schoenen
Door een kenmerk te wissen zal de selectie dynamisch veranderen.
Webcrawlers doorzoeken de volledige website, op basis van een sitemap kunnen ze de weg eenvoudig vinden. Door breadcrumbs voor SEO te optimaliseren wordt het eenvoudiger voor een zoekmachine om het onderwerp en de intentie van de website en afzonderlijke pagina’s te duiden. Daarom is het van belang om voor duidelijke termen te kiezen die voor zowel bezoekers als voor het zoekalgoritme duidelijk en verklarend zijn.
Het gebruik van breadcrumbs op websites is optioneel, met name voor pagina’s die eenvoudig zijn qua navigatie is deze methode niet altijd nodig. Voor meer uitgebreide sites biedt het niet alleen voordeel voor de bezoekers, het kan ook van invloed zijn voor de positie in de zoekresultaten.