Instant messaging is een wijze van berichten verzenden via internet waarbij de snelheid van data overdracht van belang is. Het ligt ergens tussen e-mail en chatten wat betreft vorm en functionaliteit. De berichten kunnen naast tekst ook beeld, video en koppelingen bevatten. Ook spraak en video over IP is een optie, afhankelijk van de dienst. Wat is een Instant messenger en hoe werkt dit binnen een bedrijf?
ICQ (I Seek You) behoorde tot de eerste populaire Instant messaging applicaties voor het grote publiek. Dit programma werd gelanceerd in 1996. Drie jaar later zou Microsoft Live Messenger verschijnen, destijds MSN Messenger. Later zouden vele diensten volgen. WhatsApp en Facebook Messenger zijn twee populaire voorbeelden in Nederland, per land of gebied zijn er vaak regionale apps die vooral daar populair zijn, zoals Line en Weibo. De berichten die gedeeld worden via dit soort diensten zijn vaak minder substantieel dan e-mails, zonder de urgentie van een chat bericht.
Met name smartphones hebben bijgedragen aan de snelle opkomst van Instant messaging apps. Het stelt gebruikers in staat om met elkaar in contact te blijven, maar wel op het moment dat het uitkomt. Via notificaties kunnen (fragmenten) van berichten op een lockscreen worden weergegeven, of via andere apparaten zoals een smartwatch. De meeste aanbieders zullen de berichten via hun eigen server verzenden, en ook archieven bewaren van verzonden berichten. Dit heeft geleid tot meer aandacht voor beveiliging zoals end-to-end encryptie. De berichten app voor mobiele Apple apparaten is geïntegreerd met de SMS functie, met als voornaamste onderscheid een andere kleur van de tekstballonnen.
Normaal gesproken werkt Instant messaging via een IM server, bij een applicatie als Softros LAN Messenger worden berichten via een intranet netwerk direct op het systeem van de zender en ontvanger opgeslagen. Dit kan het lekken van data beperken, de content wordt in dit geval niet centraal opgeslagen.