Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Telemarketing is een vorm van telefonische acquisitie om producten en diensten te verkopen. De persoon die deze werkzaamheden uitvoert wordt Telemarketeer genoemd. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de afhandeling van inkomende aanvragen en het ongevraagd bellen naar potentiële klanten. Wat is Telemarketing en hoe is de wetgeving omtrent deze vorm van marketing in Nederland?

Wat is Telemarketing?

Bij Telemarketing worden producten en diensten aangeboden via de telefoon. Hiervoor worden doorgaans gespecialiseerde callcenters ingeschakeld. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen inbound calling en cold calling:

  • Inbound calling: Bij deze vorm van Telemarketing neemt een persoon of organisatie contact op om meer informatie in te winnen, of om een bestelling te plaatsen. Het initiatief ligt bij de klant.
  • Cold calling: Bij deze vorm Telemarketing neemt het bedrijf of een vertegenwoordiger contact op met mogelijke klanten. Het initiatief ligt bij de aanbieder.

Een manier om telefonisch contact op te nemen met toestemming vooraf is bijvoorbeeld het aanbieden van een proefabonnement. De klant moet dan akkoord gaan met een telefonische benadering voor een persoonlijk aanbod.

Regels in Nederland

Voor Telemarketing in Nederland zijn specifieke regels opgesteld, waarbij er afwijkende regels worden gehanteerd voor consumenten of ondernemers. Ten eerste zijn er gedragsregels omtrent de benadering. Zo moet vermeld worden wie er belt en namens welk bedrijf, en dat het om een verkoopgesprek gaat. Bij abonnementen of contracten is er altijd een bevestiging nodig met mail of op schrift om een geldig contract aan te gaan. Bij verlenging, de verkoop van een fysiek product of de combinatie van product en dienst is het wel mogelijk om de overeenkomst telefonisch af te sluiten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet toe op de juiste implementatie van de regels in Nederland. Wanneer iemand niet langer gebeld wenst te worden, kan hiervoor het betreffende telefoonnummer geregistreerd worden in het bel-me-niet register. De consument moet hiervoor actie ondernemen, dit register is alleen bestemd voor consumenten en niet voor bedrijfsnummers.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z