Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Actieve merkbekendheid staat voor het actief promoten van een merk waarbij doorgaans verschillende kanalen en strategieën tegelijkertijd worden ingezet. Hoewel dit haaks lijkt te staan op passieve merkbekendheid vullen ze elkaar vaak aan. Wat is actieve merkbekendheid en welke mogelijkheden zijn er om een merk bekender te maken?

Definitie actieve merkbekendheid

Je kunt als ondernemer wachten tot een klant aan de deur staat, vaak is er wat meer outreach nodig om klanten te bereiken. Dit kan zijn in de vorm van adverteren in verschillende media, of de interactie opzoeken met de beoogde doelgroep. Wanneer er tijd en energie wordt besteed aan het promoten van een merk spreken we van actieve merkbekendheid.

Passieve merkbekendheid

Wanneer een bedrijf netjes een website inricht, en rustig afwacht tot klanten de website bezoeken, kun je dit als passieve strategie bestempelen. Dit betekent overigens niet dat er geen actie nodig is vanuit de aanbieder. De vindbaarheid moet nog steeds in orde zijn, en zodra de potentiële klant op een landingspagina verschijnt moeten diverse conversiemethoden worden geïmplementeerd.

Actieve of passieve merkbekendheid toepassen?

In praktijk zullen zowel actieve merkbekendheid als de passieve maatregelen op elkaar afgestemd moeten worden. Door actief naar buiten toe te treden kun je als aanbieder de uitkomst sturen, en een merk op een bepaalde wijze neerzetten. Daarbij ligt er een grijs gebied tussen bekend en berucht. Negatieve marketing, waarbij een merk bewust op controversiële wijze onder de aandacht wordt gebracht, kan ook zeer effectief zijn. Anderzijds is het mogelijk met SEO om negatieve berichtgeving en meningen tegen te gaan door positieve berichten sterk te promoten. Een ‘lawine’ strategie kan de vindbaarheid van negatieve resultaten in de zoekresultaten beperken.

Door actief een merk onder de aandacht te brengen is het mogelijk om het imago van een brand op te bouwen en te versterken. Hiervoor werkt een multi-medium strategie doorgaans het beste. Denk aan betaald adverteren ook aan methoden zoals linkbuilding en social media promotie.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z