VEA is een afkorting die staat voor Vereniging voor Erkende Advertentiebureaus. Deze belangenorganisatie werd opgericht in 1917 met als doel de hoogste standaard in kwaliteit, effectiviteit en continuïteit te leveren voor marketing professionals. De leden van VEA stonden in het midden van de samenleving en namen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. In 2021 werd de VEA samengevoegd met het IAB, deze organisaties zetten hun activiteiten voort binnen VIA. Wat is VEA en wat brengt de toekomst voor deze organisatie?
In 2017 zou VEA het honderdjarig bestaan vieren, vier jaar later zou deze belangenorganisatie opgaan in VIA samen met het IAB. De missie van de Vereniging voor Erkende Advertentiebureaus was creativiteit uitstralen en de motor van de vooruitgang zijn in de advertentie branche. VEA heeft zich ingezet voor de professionele ontwikkeling en promotie van het vak communicatie door onder meer jaarlijks de EffieAwards te organiseren evenals het 24Festival. Deze twee evenementen zijn nu opgegaan in een nieuwe aanpak binnen VIA. De VEA betekenis is daarmee verleden tijd nu VIA de taken en functies heeft overgenomen.
In 2019 zijn VEA en IAB in elkaar opgegaan, samen gaan ze nu onder de naam VIA verder. IAB staat voor Interactive Advertising Bureau, een organisatie die opgericht werd in 1996. Deze organisatie zou de standaard formaten voor banners bepalen zoals die momenteel nog steeds worden gehanteerd. De Nederlandse tak bestond uit zo’n 200 leden waaronder mediabureaus, adverteerders en uitgevers waaronder ABN-AMRO en Coca Cola.
Sinds 1 januari 2021 zijn VEA en IAB officieel samengevoegd tot VIA. Dit is een netwerk waarin de gehele marketing keten wordt verbonden met ruim 250 aangesloten leden. Daarbij is er ruimte voor creatie, data, media en technologie. Naast CEO’s zijn er ook starters en professionals in advertentie- en communicatiebureaus betrokken bij deze organisatie. VIA behoort tot het EACA en IAB netwerk. EACA is een belangenorganisatie die communicatie bureaus binnen Europa vertegenwoordigt.
Er zijn meer dan 250 leden waaronder Dear, Locals, ING, Google, RTL, Netflix, KPN en Mediacom. Daarbij worden de volgende sectoren onderscheiden:
En overige leden die jaarlijks contributie betalen. De tarieven verschillen op basis van de bedrijfsomgeving, adverteerders betalen een vast bedrag.
De Effie Awards werden ingesteld door de American Marketing Association in 1968. Sinds 1984 wordt deze prijs ook in Nederland uitgereikt, het is de voornaamste prijs voor communicatie in Nederland. Deelnemers aan de Effie Awards moeten aantonen dat hun communicatie een belangrijk aandeel heeft gehad in het slagen van een marketing campagne. Er zijn verschillende categorieën waar deelnemers zich voor kunnen aanmelden.
De laatste prijsuitreiking binnen de VEA vond plaats in 2020, vanaf 2021 zullen de Effie Awards binnen VIA uitgereikt worden. De winnaar van de Gouden Effie in 2020 was de ASN bank met de campagne “Goed doen met geld” door Selmore Creative Agency. Er werden drie Zilveren Effies uitgereikt voor Zeeman, Stichting Nationale Week Zonder Vlees en het Ministerie van Defensie. De Bronzen Effies gingen naar de Albert Heijn, Hasbro, KIA, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ABN AMRO, Nestlé en Holland & Barrett.
In 2020 werd ook een speciale Covid-Leffie uitgereikt aan Kruidvat en Auto.nl. Naast VEA werden de Effie Awards georganiseerd door BVA. In 2021 werd het roer flink omgegooid met nieuwe categorieën en een herpositionering als marketing prijs.
Met de oprichting van VIA in 2021 is er dus een einde gekomen aan de activiteiten van VEA in de oude vorm. Naast een nieuwe naam en samenwerkingsverband met IAB is de formule van evenementen ook veranderd. MarketingLive! Is een platform voor topmarketeers die hun verhalen en visie delen met vakgenoten. Daarnaast blijven de Effie Awards in stand als de meest prestigieuze prijs voor de marketing- en reclame branche.