Webspam is een manier om kunstmatig de ranking in zoekmachines te verhogen door het gebruik van misleidende SEO strategieën. Het valt daarmee onder black-hat SEO praktijken. De methoden bij webspam veranderen naarmate de filters en algoritmen van zoekmachines beter worden. Wat is webspam en hoe wordt dit toegepast?
Bij normale spam zoals we die kennen van e-mail, wordt de gebruiker bestookt met ongevraagde e-mails die massaal verstuurd worden naar zoveel mogelijk ontvangers. Webspam is hier een variant van die zich richt op zoekmachines. Door een webpagina op een specifieke wijze in te richten kan de positie in de zoekresultaten kunstmatig verbeterd worden. Daarbij is er vaak geen duidelijke relevantie meer met de originele zoekopdracht.
Zoekmachine optimalisatie is het verbeteren van de ranking in zoekmachines als Google via verschillende methoden. Bij white-hat SEO betreft het geaccepteerde methoden die een meerwaarde bieden voor de persoon die zoekt, om zo de meest relevante informatie te bieden. Webspam overspoelt de zoekmachines met informatie met als enige doel bovenaan te scoren, ook wanneer de webpagina niet relevant is voor waar de persoon naar zoekt. De methoden hiervoor vallen onder black-hat SEO.
Naarmate zoekmachine algoritmen steeds verfijnder worden, zal webspam zich ook moeten aanpassen om te werken. Hier zijn een aantal methoden:
Op al deze vormen van webspam wordt nu gecontroleerd en gefilterd. Kwaliteit wordt van steeds groter belang dan webspam. White-hat SEO werkt ook, maar door updates in het zoekalgoritme kunnen geaccepteerde methoden later toch verbannen worden, met negatieve gevolgen voor de ranking.