Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een trade marketeer is een persoon die marketing en promotie uitvoert gericht op het uitbreiden van de vraag bij distributeurs, groothandel of retailer. Deze marketing professional houdt zich niet bezig met de promotie naar eindconsumenten toe. Inzicht met betrekking tot de consumentenmarkt kan wel deel uitmaken van de expertise. Wat is trade marketeer en welke methoden hanteert deze marketing expert?

Definitie trade marketeer

Promoten zonder direct te verkopen, dat is in het kort de definitie van een trade marketeer. Het betreft een persoon die kennis heeft van de gehele keten en zich inzet om de zichtbaarheid en rendabiliteit binnen een sector te optimaliseren. De trade marketeer werkt doorgaans voor een merk of producent en helpt tussenkanalen om de verkoop aan de uiteindelijke klant te stimuleren.

Dat een trade marketeer zich niet richt op de eindconsument betekent niet dat deze stap in de verkoopketen niet van belang is. Zo kunnen in trade marketing promotionele materialen worden ontwikkeld om het aanbod meer zichtbaar of begeerlijk te maken voor de beoogde klant.

Schakels in de verkoop keten

In de route van producent naar klant kunnen er behoorlijk wat schakels zijn. Denk aan een distributeur, een groothandel en de retailer. Dit zijn meerdere bedrijven met unieke belangen en capaciteiten. Een partij die in een deel van de keten werkzaamheden verricht heeft niet altijd voldoende kennis van de andere schakels om optimaal te presteren. Een trade marketeer zorgt ervoor dat de schakels in de keten zo goed mogelijk op elkaar zijn afgestemd. Dit vereist een brede kennis die begint bij de bron. Zo is het mogelijk om een betere concurrentiepositie in te nemen.

Alles behalve directe verkoop

De enige positie waar een trade marketeer niet aanwezig zal zijn is de kassa. Hoewel deze professional zich wel kan buigen over prijzen is verkoop geen doel op zich. Zo zal een groothandel verkopen aan een retailer, de winkel verkoopt weer aan de eindconsument. Hoe kan de groothandel de retailer activeren en hoe kan de retailer de consument aanzetten tot actie? In beide schakels zal er een transactie plaatsvinden waar de trade marketeer in mee kan denken zonder een definitieve beslissing te nemen. Daarmee betreft het vooral een ondersteunende functie.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z