Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

4 manieren om een USP te vinden

Definitie USP

Met een Unique Selling Proposition onderscheidt een merk of product zich van de rest. Dit is niet hetzelfde als een korting of een andere tijdelijke aanbieding, het betreft een vast onderdeel van het aanbod. In een commerciële wereld met veel concurrentie kan het een uitdaging zijn om onderscheid te maken. Naast concurreren op prijs, of gewoon geld investeren in marketing om een merk meer bekendheid te geven, kan een uniek element de verkoop stimuleren. Het Unique Selling Point moet aanlokkelijk zijn voor potentiële klanten om één dienst of product te verkiezen boven een ander. Daarbij ligt het risico op de loer dat concurrenten deze kenmerken kopiëren waarmee de claim geen stand zal houden.

USP voorbeelden

Hier zijn enkele voorbeelden van Unique Selling Points:

  • In 1952 maakt Anacin reclame met een aspirine die cafeïne bevat, een destijds onderscheidend ingrediënt voor dit product.
  • In 1954 kwam M & M’s op de markt met een suikerlaagje dat niet in de hand zou smelten, wat met name voor soldaten ideaal was.
  • 973 kwam Domino’s met het concept van levering aan huis binnen 30 minuten of de klant krijgt een gratis pizza.
  • In 2003 kwam Hon Lik met de eerste e-sigaret op de markt die werkte op basis van verdamping in plaats van verbranding als alternatief voor roken.

De USP betekenis is een rekbaar begrip, vaak betreft het een verbetering ten opzichte van bestaande producten of diensten. Denk aan levering op de dag van bestellen, of een fast-food product met minder calorieën.

Wat betekent…?

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z