Conversie attributie is een proces waarbij een aantal acties van de gebruiker die bijdragen aan het gewenste resultaat worden bepaald, en de waarde van iedere actie wordt berekend. Wat is conversie attributie en waarom is dit van belang?
Er is een uitspraak die zegt: “De helft van het marketingbudget wordt verspild. Het probleem is dat je niet weet welke helft dit is”. Er zijn veel wegen die naar Rome leiden, of de klant tot een aankoop aanzetten. Dit zijn enkele kanalen om een conversie tot stand te brengen:
Of misschien was het product even uitverkocht in een andere winkel… Met andere woorden; het is onmogelijk om bij meerdere marketinginspanningen exact te bepalen welk aandeel een kanaal heeft gehad. Bij een conversie attributie model wordt getracht om deze waarde te bepalen.
Analytics zijn van belang, attribution is ook belangrijk. In combinatie leveren ze nog meer inzicht. Net zoals pindakaas en jam los van elkaar goed smaken, maar samen nog lekkerder zijn. Deze stelling moet haast wel uit de Verenigde Staten komen, en dat klopt inderdaad. Het is namelijk Google zelf die analytics en attribution ziet als “peanut butter and jelly”, twee ingrediënten van een goede conversie optimalisatie sandwich.
Waarom conversie attributie toepassen? Niet alleen om te bepalen welke druppel de emmer doet overlopen, maar om alle druppels een waarde toe te kennen. Met een conversie attributie model kun je dit in kaart brengen. De “laatste klik attributie” is heel eenvoudig; alleen de laatste klik telt. De laatste niet-directe klik is een ander model. Iedere stap in de keten kan het meeste gewicht toebedeeld krijgen, zowel lineair als in een tijdsverloop.
De weg naar een succesvolle verkoop is vaak geen recht pad, maar loopt via diverse kanalen.