Volledige begrippenlijst

Niche

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

In internet marketing termen is een niche een specifiek deel van de markt die op een gerichte wijze aangesproken wordt. Dit soort niches kunnen zeer specifiek zijn, waarbij het aantal geïnteresseerden bij verdere segmentatie steeds lager wordt, maar de potentie voor conversie steeds hoger. Wat is niche en hoe communiceer je met deze doelgroep?

Definitie niche

Letterlijk is “niche” het Engelse woord voor “nis”, een kleine ruimte in een groter geheel. Bij marketing duidt dit op een heel specifiek deel van de markt, een groep consumenten met een overeenkomstige interesse. Dit kan een lijn aan producten zijn, een hobby of een andere groep gelijkgezinden. Door steeds een onderverdeling te maken zullen er meer potentiële klanten afhaken. De groep die overblijft zal in hogere mate bereid zijn om tot actie of aankoop over te gaan, en vaak ook meer willen spenderen omdat het onderwerp zeer aansprekend is voor die specifieke groep.

Een niche kiezen

Kleding is geen niche, want iedereen draagt kleren. Danskleding is al specifieker, danskleding in Rock & Roll stijl spreekt een specifieke doelgroep aan. Bij marketing voor niches wordt gezocht naar kleinere segmenten van de markt met voldoende potentiële klanten, maar een gebrek aan aanbieders. De balans tussen vraag en aanbod speelt hierbij de voornaamste rol.

De doelgroep bereiken

Een niche publiek voelt zich doorgaans verwant met andere personen in dezelfde groep. Social media speelt daarom een belangrijke rol om de klanten te benaderen, en een band met deze groep op te bouwen. Een affiniteit met de niche vanuit de aanbieder kan veel voordeel bieden, authenticiteit wordt ook zeer gewaardeerd bij de doelgroep. Niche marketing is vooral interessant voor kleinere bedrijven en organisaties die de strijd niet aankunnen met de grote concurrenten. Een kleinere maar gepassioneerde markt bedienen is een goede strategie voor conversie optimalisatie.

Met een niche markt strategie kun je een kleine maar trouwe doelgroep aanspreken, het is wel van belang dat de boodschap authentiek is.