Door middel van zoekmachine optimalisatie of zoekmachine adverteren nieuwe klanten binnengehaald? Top! Het bouwen aan de klantrelatie kan beginnen. Voor klanten geldt: hoe hechter de band, hoe meer terugkerende omzet. Maar hoe bepaal je de waarde van de klant? En door welke KPI ga je dat meetbaar maken?
Lifetime value, ook wel customer lifetime value (CLV), is de netto-opbrengst die een klant genereert gedurende de hele periode dat deze klant is. Wanneer je een webshop hebt, hoop je op herhalingsaankopen van klanten. Met CLV wordt er niet alleen gekeken naar de omzet van één transactie, er wordt juist gekeken naar de omzet die de klant heeft opgebracht tijdens de gehele tijd dat hij/zij klant is.
De CLV kan gezien worden als de uitgebreide versie van ROI. Op het moment dat de uitkomst van de ROI een negatief getal is, levert de investering een verlies op. Als uitkomst van de ROI een positief getal is, levert de investering winst op.
Er zijn meerdere mogelijkheden om de klantwaarde te berekenen. De meest eenvoudige gaat als volgt:
CLV = W (gemiddelde Winst per transactie) x A (gemiddeld Aantal aankopen per klant)
De gemiddelde Winst per transactie en het gemiddeld Aantal aankopen per klant kunnen onder andere via Google Analytics of via een backofficepakket achterhaald worden. Door inzicht te krijgen in de CLV kan een bedrijf berekenen wat er mogelijk is betreft nieuwe investeringen om nieuwe klanten te werven. Ook kan de uitkomst van de customer lifetime value gezien worden als belangrijke key performance indicator (KPI).