Beschrijving
Wellicht dat je bij een gesponsorde link denkt aan linkbuilding. Echter is een gesponsorde link een koppeling naar een URL die wordt aangeboden door een adverteerder. Dit zijn vaak koppelingen naar pagina’s om producten of diensten te verkopen, of op een andere wijze de bezoeker tot een actie aan moeten zetten. Google Ads is een bekend voorbeeld van zoekmachine adverteren op deze wijze. Wat is een gesponsorde link en waar worden deze gebruikt?
Definitie gesponsorde link
Bij een zoekopdracht in Google komen er vaak vele pagina’s aan zoekresultaten tevoorschijn. De bovenste resultaten zijn doorgaans gesponsorde links, koppelingen die niet per definitie de meest relevante resultaten zijn maar waar een adverteerder voor betaalt. Bij Google zijn dit soort koppelingen niet voor iedereen goed te onderscheiden van de reguliere zoekresultaten. Daarmee worden gesponsorde links minder sterk geassocieerd met commerciële uitingen dan bijvoorbeeld een banner op een website.
Dubbele links
Wanneer je een zoekterm ingeeft krijg je een aantal resultaten te zien. De standaard zoekresultaten worden gerangschikt op basis van relevantie volgens het Google algoritme. Met zoekmachine optimalisatie kan de positie van een pagina verbeterd worden, daarmee zal de koppeling ook beter vindbaar zijn. Met Ads kun je ervoor zorgen dat een pagina direct bovenaan komt te staan zonder SEO inspanningen, daar moet wel voor betaald worden. Wanneer een website in ranking goed scoort in Google, én er op de zoekterm ook geadverteerd wordt, kan dezelfde link tweemaal dicht onder elkaar vertoond worden. Het bovenste resultaat is dan een gesponsorde link, de koppeling eronder wordt door het Google algoritme bepaald. Wanneer dit vaak voorkomt is het te overwegen om het advertentiebudget aan andere woorden te besteden waar de pagina’s minder goed op scoren.
SEA en SEO
Gesponsorde links vallen onder SEA ofwel Search Engine Advertising, een alternatief voor SEO ofwel Search Engine Optimization. Bij nieuwe sites of pagina’s kan SEA direct een koppositie verzekeren terwijl met SEO inspanningen de pagina in de loop der tijd kan zal stijgen. Binnen een online strategie kunnen beide methoden elkaar aanvullen.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte