RankBrain is een zelflerend algoritme dat Google gebruikt om zoekresultaten te verwerken om zo meer relevante resultaten weer te geven. Google heeft in 2015 aangegeven dat RankBrain samen met twee andere de voornaamste factor is in het bepalen van de zoekresultaten. Wat is RankBrain en hoe werkt deze vorm van kunstmatige intelligentie?
Google gebruikt honderden criteria om de zoekresultaten te rangschikken, RankBrain staat in de top drie van de zwaarst wegende meetpunten. Links en content staan ook in deze top drie. In 2015 zou RankBrain voor minder dan vijftien procent van de zoekopdrachten gebruikt zijn.
Wanneer RankBrain een woord of zin ziet waar deze niet mee bekend is, zal het algoritme een gok wagen wat de betekenis is en zo een filter toepassen. Zo kan Google beter omgaan met onbekende zoekopdrachten. De verwerking vindt plaats op basis van een Tensor Processing Unit (TPU), een systeem dat door Google werkt ontwikkeld voor neural network machine learning. Deze technologie werd officieel pas in 2016 bekend gemaakt, toen werd het al een jaar toegepast om de zoekresultaten te bepalen.
Omdat RankBrain niet afhankelijk is van specifieke zoekopdrachten is het niet meer noodzakelijk om teksten te schrijven op basis van populaire zoektermen. Wanneer iemand zoekt naar “parfum van Chanel bij Kruidvat” zullen de woorden “van” en “bij” meestal niet ingevoerd worden. De kunstmatige intelligentie kan dit zelf bepalen, en wordt steeds slimmer door de toenemende database aan unieke zoekopdrachten. Er wordt daarbij niet alleen gekeken naar de zoekopdracht, maar ook naar de link waar uiteindelijk op geklikt wordt.
De standaard zoekmachine optimalisatie trucs hebben steeds minder impact op de zoekresultaten, terwijl kwaliteit van content voor de gebruiker van steeds groter belang wordt. De focus van online marketing zal dus in toenemende mate verlegd worden naar kwalitatief relevante content.
RankBrain is een methode om met kunstmatige intelligentie de meest relevante zoekresultaten te bepalen.