Een Missie is een opdracht die een persoon of groep heeft. Dit kan in vele vormen gedefinieerd worden, zoals politieke Missies, religieus, ideologisch of commercieel. In principe zijn deze opdrachten of uitdagingen voorzien van een doelstelling, wanneer dit doel behaalt wordt zal de Missie ten einde zijn. In praktijk wordt de inhoud vaak breed gedefinieerd, waardoor het doel feitelijk nooit behaald kan worden. Wat is Missie en hoe verschilt dit tot de Visie en Strategie?
Een duidelijk voorbeeld waarin de betekenis van Missie duidelijk wordt is het werk van missionarissen. Dit zijn personen met een religieuze overtuiging die de hele wereld afreizen naar locaties waar de bevolking nog niet in grote getale deze religie heeft geaccepteerd als geloof. De Spaanse Inquisitie is een extreme vorm van dit beleid, ook nu zijn er nog missionarissen actief. Commercieel wordt er ook gebruik gemaakt van Missies. Deze opdrachten zullen altijd een achterliggend doel hebben, een vooraf bepaalde uitkomst die tijdens het uitvoeren van de opdracht gerealiseerd moet worden. Het omkaderde karakter van Missies en het bepalen van doelstellingen per opdracht maakt evaluatie eenvoudiger om uit te voeren. Aan deze opdrachten ligt altijd een Missie aan ten grondslag.
Organisaties hanteren vaak de drie termen Missie, Visie en Strategie:
Stichtingen zullen bij oprichting een MVS bepalen, die later overigens bijgesteld kan worden op basis van nieuwe ontwikkelingen of inzichten. Een stichting wordt in principe opgeheven wanneer het doel behaald wordt. Doorgaans worden deze doelstellingen zo ruim geformuleerd dat deze doelstellingen niet behaald kunnen worden. Denk aan een dierenrechten- of een huurdersbelangen organisatie met doorlopende uitdagingen.