Een C-locatie is een plek die buiten het centrum ligt waar een bedrijf of kantoor zich kan vestigen. Het betreft locaties die doorgaans lastiger te bereiken zijn en daardoor minder aantrekkelijk kunnen zijn voor cliënten. Deze locaties zijn goedkoper per vierkante meter dan op A-locaties en B-locaties. Omdat een goede locatie subjectief is, betekent een C-locatie niet per definitie een ongunstige plek voor alle ondernemingen. Wat zijn C-locaties en hoe verschillen deze met A- en B-locaties?
Er wordt onderscheid gemaakt in drie soorten locaties:
Hoewel er een rangschikking met A, B en C bestaat, betekent dit niet automatisch dat een C-locatie per definitie ongunstig is. Oppervlak is doorgaans veel goedkoper, het is ook mogelijk dat de gemeentelijke regels minder streng zijn. Met de verschuiving naar webwinkels en het thuisbezorgen van gerechten rijst zelfs de vraag of “A” nog wel voorop staat. Het is dan ook vooral een geografische indeling op basis van drukte. Meer mensen en een goede infrastructuur betekent een hogere waarde. Toch kan een C-locatie juist heel gunstig zijn voor bedrijven. Denk aan meubelzaken of bouwmarkten die veel ruimte nodig hebben, en duurdere artikelen verkopen waar klanten voor bereid zijn om iets verder te rijden. In combinatie met goedkope parkeerplaatsen kunnen deze locaties toch veel mensen trekken. Magazijnen van webshops vestigen zich ook steeds vaker buiten het centrum omdat ze weinig of geen klanten zullen ontvangen.