Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een splash page is de introductiepagina van een website. Het kan een volledig dekkende pagina zijn, of een vast venster over de website heen. Deze term wordt naast websites ook gebruikt voor offline applicaties. Ze geven meestal de naam van het programma en het versienummer weer, met eventueel extra informatie. Wat is splash page en waarvoor worden deze pagina’s gebruikt?

Definitie splash page

Traditioneel worden deze pagina’s of vensters gebruikt om weer te geven tijdens het laden van een applicatie op een computer. Bij websites kan dit ook het geval zijn, maar dat is doorgaans niet de primaire doelstelling. Er zijn verschillende redenen om een splash page te gebruiken op websites:

  • Er kan een keuze worden vertoond zoals de taalkeuze of regio waar de gebruiker zich bevindt.
  • Er kunnen alternatieve versies van de website worden aangeboden, bijvoorbeeld voor mensen met een langzame internetverbinding of gebruikers met een beperking.
  • Er kan melding worden gemaakt zoals het plaatsen van cookies en/of een toestemming om cookies te plaatsen.
  • Het kan een methode zijn om een leeftijdsgrens te stellen, bijvoorbeeld voor websites met pornografische content, goksites of aanbieders van alcohol of rookwaren.

In tegenstelling tot een pop-up maakt de splash page deel uit van het actieve venster. Pop-up blockers zullen deze melding dus niet (kunnen) onderdrukken. Daarnaast is er vaak een verplichte keuzemogelijkheid waarmee het scherm niet zomaar kan worden overgeslagen.

Splash page als promotiemiddel

Hoewel er zeker een informatief aspect van toepassing is op splash pagina’s, wordt het ook vaak gebruikt als promotiemiddel. Bijvoorbeeld de mogelijkheid tot inschrijven op een nieuwsbrief, of het toekennen van een persoonlijke kortingsvoucher. Omdat de code deel uitmaakt van de pagina kan dit scherm niet zomaar overgeslagen of onderdrukt worden. Dit kan overigens ook tot ergernis leiden bij de gebruiker, het is daarom bij commerciële doelstellingen van belang dat de boodschap aansluit bij de wens of behoefte van de bezoeker.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z