Beschrijving
Keyword density staat voor het aantal keren dat een zoekwoord of zoekterm voorkomt in een tekst. Als een woord 5 maal voorkomt in een tekst van 100 woorden, dan ligt de keyword density op 5 procent. Het percentage zoekwoorden in teksten is een zoekmachine optimalisatie methode, daarnaast is het ook van belang voor de bezoekers die een pagina lezen. Wat is keyword density en waarom is dit niet alleen van belang voor SEO?
Definitie keyword density
Zoekmachines als Google koppelen de vraag van een gebruiker aan relevante pagina’s op het internet. Door zoekwoorden op te nemen in een tekst worden pagina’s vindbaar bij de beoogde doelgroep. Keyword density betekent dat belangrijke zoekwoorden een aantal keer terugkeren om aan te duiden wat het onderwerp van de pagina is. Overmatig gebruik kan juist averechts effect hebben.
Het is van belang om te begrijpen dat de definitie van keyword density een SEO begrip is. Het gaat hierbij om de sleutelwoorden die van belang zijn voor de ranking in zoekmachines. Er zullen daarnaast woorden in de tekst voorkomen die wellicht net zo vaak of zelfs vaker gebruikt worden, denk bijvoorbeeld aan lidwoorden. Bij zoekmachine optimalisatie is het gebruikelijk om een pagina te optimaliseren voor één of enkele keywords of keyphrases. Er worden vervolgens meerdere pagina’s gepubliceerd die ieder gericht zijn op unieke woorden of termen. Als content op pagina’s elkaar overlappen dan kunnen ze elkaars ranking negatief beïnvloeden. Diversiteit in onderwerpen is daarom van belang voor zoekmachine optimalisatie.
Keyword density voor bezoekers
Wat betreft SEO worden webpagina’s geoptimaliseerd voor de verschillende meetpunten in het algoritme. In principe zouden deze factoren eveneens van belang moeten zijn voor bezoekers, mensen die deze pagina lezen. Naast relevantie op basis van bijvoorbeeld keyword density is het ook van belang dat een tekst leesbaar is. Als een belangrijke zoekterm opvallend vaak wordt gebruikt op een pagina dan kan hierdoor de leesbaarheid lager worden. Als het voor een persoon opvalt dat een tekst voornamelijk geschreven is voor zoekmachines dan daalt het vertrouwen in het merk. Door gebruik te maken van synoniemen ontstaat er meer diversiteit in de tekst. Dit kan als bijkomend voordeel hebben dat alternatieve schrijfwijzen weer effectief zijn voor zoekmachine optimalisatie.
Wat houdt ons bezig?
Kennis die voor je werkt en resultaat brengt.
Bekijk onze video’s
Laat je inspireren en blijf op de hoogte