Touchpoints zijn de momenten waarop een consument interactie heeft met een organisatie. Tijdens deze momenten kan een bedrijf een goede indruk maken, en middels marketing de juiste doelgroep aanspreken. Door de opkomst van internet zijn er veel meer mogelijkheden om contact op te zoeken met de klant, daarom moeten er in een online strategie keuzes gemaakt worden. Wat zijn touchpoints en hoe wordt de beste manieren van communiceren bepaald?
Wanneer een bedrijf een product wil verkopen zal er contact moeten plaatsvinden met de klant. Vanaf de eerste kennismaking tot na de levering vinden er contactmomenten plaats. Die noemen we touchpoints. In marketing wordt ook gesproken van de “sales funnel” ofwel de verkooptrechter die steeds smaller wordt naarmate consumenten verder in het proces komen. Er zijn vijf fases gedefinieerd in het aankoopproces, daar kunnen we als voorbeeld vijf touchpoints aan koppelen.
Er zijn nog meer mogelijke touchpoints, met ook weer veel mogelijkheden om een goede indruk te maken. Meer is niet altijd beter, want de zwakste schakel bepaalt de kracht van de keten.