Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Touchpoints zijn de momenten waarop een consument interactie heeft met een organisatie. Tijdens deze momenten kan een bedrijf een goede indruk maken, en middels marketing de juiste doelgroep aanspreken. Door de opkomst van internet zijn er veel meer mogelijkheden om contact op te zoeken met de klant, daarom moeten er in een online strategie keuzes gemaakt worden. Wat zijn touchpoints en hoe wordt de beste manieren van communiceren bepaald?

Definitie touchpoints

Wanneer een bedrijf een product wil verkopen zal er contact moeten plaatsvinden met de klant. Vanaf de eerste kennismaking tot na de levering vinden er contactmomenten plaats. Die noemen we touchpoints. In marketing wordt ook gesproken van de “sales funnel” ofwel de verkooptrechter die steeds smaller wordt naarmate consumenten verder in het proces komen. Er zijn vijf fases gedefinieerd in het aankoopproces, daar kunnen we als voorbeeld vijf touchpoints aan koppelen.

  • Probleem herkennen: Iemand is niet tevreden met het wazige televisiebeeld en zoekt naar een oplossing om te kunnen genieten van 4K uitzendingen. Via een website komt een standaard banner van Coolblue voorbij.
  • Informatie opzoeken: De consument zoekt in Google naar televisietoestellen, in plaats van merken als Sony of Samsung staat een zoekmachine advertentie van Coolblue bovenaan.
  • Alternatieven bekijken: Allemaal leuk en aardig, maar via Bol.com of Mediamarkt kun je ook een t.v. kopen. Die banners verschijnen plotseling op andere websites via tracking cookies.
  • Aankoopbeslissing: Alle voordelen en nadelen worden afgewogen, op basis van online user reviews maakt de consument een keuze voor een toestel én voor een winkel.
  • Aftersales communicatie: Na de levering stuurt de webshop een mail waarin naar een review gevraagd wordt. Ook wordt heel behulpzaam die 4K Blu-Ray speler aangeboden met korting.

Er zijn nog meer mogelijke touchpoints, met ook weer veel mogelijkheden om een goede indruk te maken. Meer is niet altijd beter, want de zwakste schakel bepaalt de kracht van de keten.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z