Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Webmarketing of Online Marketing of Digital Marketing zijn termen voor marketing en promotie waarbij het internet centraal staat als distributie medium. Er kan wel een overlap zijn met andere marketingmethoden. Voorbeelden zijn banner advertenties, zoekmachine optimalisatie of het inzetten van Influencers om producten of diensten onder de aandacht te brengen. Wat is webmarketing en wat maakt het anders ten opzichte van offline methoden?

Wat is webmarketing?

Vroeger kon een aanbieder op verschillende manieren adverteren. Bijvoorbeeld via een publicatie in een magazine, op de radio of televisie, of met posters die werden opgehangen op centrale locaties. In de jaren negentig kwamen er steeds meer mogelijkheden om digitaal berichten uit te sturen, daarmee ontstond er ook een nieuwe vorm van marketing en promotie met zowel overlappende als unieke mogelijkheden om de gewenste doelgroep te benaderen. Bedrijven kunnen de strategie laten bepalen door een intern team, bijvoorbeeld door een assistent webmarketing. Het komt ook regelmatig voor dat organisaties een Freelance Webmarketeer inschakelen die gespecialiseerd is in deze vorm van promotie.

Welke vormen van Online Marketing zijn er mogelijk?

In principe is het aantal opties beperkt tot de creativiteit van de persoon die een campagne ontwikkelt. De meest voorkomende kanalen zijn:

  • Zoekmachine optimalisatie: De vindbaarheid in zoekmachines verbeteren door websites optimaal in te richten volgens de richtlijnen van het zoekalgoritme.
  • Social media: Promotie via kanalen als Facebook en Instagram waarbij zowel betaalde advertenties als sociale activatie een rol kunnen spelen.
  • Email: Promotionele boodschappen worden per mail verspreid, door massa mailings komt het grootste deel aan ongewenste mails ongezien in de prullenbak terecht.
  • Betaalde content: Bedrijven kunnen websites of blogs content laten publiceren die (deels) promotioneel zijn.
  • Influencers: Dit zijn personen met een groot bereik die vaak een specifieke doelgroep aanspreken en als spreekbuis voor een merk of product worden ingezet.

In tegenstelling tot veel fysieke vormen van promotie zijn er bij webmarketing veel mogelijkheden om resultaten te verzamelen en te analyseren. Denk aan het aantal impressies, kliks en conversies. Deze analyse valt doorgaans ook onder de taken van een Webmarketeer.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z