Webmarketing of Online Marketing of Digital Marketing zijn termen voor marketing en promotie waarbij het internet centraal staat als distributie medium. Er kan wel een overlap zijn met andere marketingmethoden. Voorbeelden zijn banner advertenties, zoekmachine optimalisatie of het inzetten van Influencers om producten of diensten onder de aandacht te brengen. Wat is webmarketing en wat maakt het anders ten opzichte van offline methoden?
Vroeger kon een aanbieder op verschillende manieren adverteren. Bijvoorbeeld via een publicatie in een magazine, op de radio of televisie, of met posters die werden opgehangen op centrale locaties. In de jaren negentig kwamen er steeds meer mogelijkheden om digitaal berichten uit te sturen, daarmee ontstond er ook een nieuwe vorm van marketing en promotie met zowel overlappende als unieke mogelijkheden om de gewenste doelgroep te benaderen. Bedrijven kunnen de strategie laten bepalen door een intern team, bijvoorbeeld door een assistent webmarketing. Het komt ook regelmatig voor dat organisaties een Freelance Webmarketeer inschakelen die gespecialiseerd is in deze vorm van promotie.
In principe is het aantal opties beperkt tot de creativiteit van de persoon die een campagne ontwikkelt. De meest voorkomende kanalen zijn:
In tegenstelling tot veel fysieke vormen van promotie zijn er bij webmarketing veel mogelijkheden om resultaten te verzamelen en te analyseren. Denk aan het aantal impressies, kliks en conversies. Deze analyse valt doorgaans ook onder de taken van een Webmarketeer.