Track Record is een Engelse term die staat voor de prestaties uit het verleden die als basis genomen kunnen worden voor mogelijke prestaties in de toekomst. Dit kan van toepassing zijn op personen, producten of bedrijven. Voor een professional kan dit duiden op een CV waar competenties, opleiding en ervaring in beschreven worden. Wat is Track Record en hoe kan dit in verschillende situaties worden toegepast?
De betekenis van Track Record zal verschillen per onderwerp. Het gaat altijd over prestaties in het verleden, die als indicatie voor de toekomst genomen worden. Denk aan de aandelenkoers van een bedrijf. Als deze in de laatste jaren continu gestegen zijn, kan dit een indicatie zijn dat het een gezond bedrijf betreft. Bij personen spelen er diverse factoren een rol. Zo kan er worden gekeken naar objectieve prestaties zoals het behalen van een diploma of titel, of meer subjectieve prestaties zoals de samenwerking met collega’s. Hoewel het verleden niet altijd bepalend is voor komende gebeurtenissen, kan het wel een voorspellende factor hebben.
Een start-up kampt vaak met het probleem dat ze geen Track Record bezitten. Na inschrijving bij de Kamer van Koophandel is er een onbeschreven blad, wat niet direct vertrouwen wekt bij klanten of investeerders. De oprichters zullen wel een verleden hebben, denk aan vorige dienstbetrekkingen of diploma’s van een school. Zo zijn er altijd indicatoren van succes of juist falen. Opvallend genoeg betekent falen lang niet altijd dat een persoon of onderneming hier hinder van ondervindt. Zo zijn er directeuren die na slechte prestaties bij één bedrijf direct overstappen naar een goed betaalde baan bij een volgend bedrijf. Dit wordt ook wel “failing upwards” genoemd. Online marketing en SEO speelt een rol van betekenis in het creëren en soms ook manipuleren van een Track Record. Zo kunnen successen uitgelicht worden door deze informatie beter vindbaar te maken op het internet.